Staffan Åkerlund, Chefredaktör Tidningen Byggindustrin

Bonnier Business Media förvärvar Tidningen Byggindustrin

Bonnier Business Media har tecknat ett avtal om att förvärva alla aktier i Tidningen Byggindustrin från Sveriges Byggindustrier.

Byggindustrin är Sveriges ledande tidning inom Bygg- och samhällsbyggnadssektorn med ett mycket starkt varumärke och med en utgivning om 38 nummer per år.

Förvärvet är en del av Bonnier Business Medias strategi att utveckla nischade branschmedier i syfte att öka affärsnyttan, branschnyttan och inte minst samhällsnyttan inom respektive nisch och skall ses som en naturlig utveckling efter förvärvet av Fastighetsnytt som offentliggjorde januari 2017.

Befintlig redaktion under ledning av nuvarande chefredaktör Staffan Åkerlund kommer fortsättningsvis leda och ansvara för den redaktionella utvecklingen av tidningen. Byggindustrin kommer att drivas som en del av Bonniers Business Medias verksamhet inom affärsområdet Bonnier News. I Bonnier Business Media ingår idag bland annat Fastighetsnytt, Veckans Affärer, Dagens Medicin, Aktuell Hållbarhet och Resumé.

- När nyheten nådde oss måndagen den 11 december 2017 om att Sveriges Byggindustrier lägger ned tidningen Byggindustrin såg vi möjligheten att förvärva tidningen och bidra till att dess verksamhet lever vidare. Nu får vi möjligheten att vara en del i en tidning som har en nästan 90-årig historia i ryggen med en redaktion som är mycket uppskattad av branschen. säger Henrik Zetterstedt affärsutvecklare på Fastighetsnytt.

- Vi såg direkt att den mycket välskötta tidningen med gott renommé i branschen skulle passa väl in i vår struktur inom Bonnier Business Media och Bonnier News som komplement till bl.a. Fastighetsnytt och våra övriga nischmedier säger Mikael Nestius, vd Bonnier Business Media.

- Det känns väldigt bra att Tidningen Byggindustrin nu får Bonnierkoncernen som ny ägare. För Sveriges Byggindustrier innebär det här också nya möjligheter att utveckla vår medlemskommunikation i ett nytt sammanhang och format, säger Mats Åkerlind, vice vd för Sveriges Byggindustrier

- Jag är övertygad om att läsarna kommer att känna igen oss framöver. Samtidigt kommer vi nu att ingå i en större redaktionell miljö med ett antal mycket kvalificerade systertidningar och får möjligheter att utveckla tidningen ytterligare. Alla vi på redaktionen känner oss ordentligt optimistiska, säger Staffan Åkerlund, chefredaktör för Tidningen Byggindustrin.

FÖR MER INFORMATION KONTAKTA

Mikael Nestius, VD Bonnier Business Media Sweden, 070-266 63 77