​Journalistiken i fokus när Dagens Samhälle samordnas med Di-gruppen

Den 7 november förvärvade Di-gruppen Dagens Samhälle. Därmed kan tidningen med förnyad kraft fortsätta sin satsning på agendasättande journalistik och attraktiva erbjudanden för annonsörer.

Den genomlysning av Dagens Samhälle som genomförts efter förvärvet har lett fram till att sex roller på bolaget förväntas bli övertaliga och MBL-förhandlingar med facklig part har inletts. De berörda områdena är främst sälj, marknad och administration där Di-gruppen inom ramen för Bonnier News matrisorganisation redan har fungerande funktioner som samordnar behoven.

– Med tanke på kommunernas svåra situation har Dagens Samhälles uppdrag aldrig varit viktigare och tydligare än nu. Journalistiken ska vara oumbärlig framför allt för beslutsfattarna i offentlig sektor, men även för en bredare allmänhet. Tillsammans med relevanta event och utbildningar under varumärket säkrar vi en långsiktigt hållbar affär, säger Peter Fellman, affärschef för Di-gruppen, och fortsätter:
– Genom de synergier som vi nu kan uppnå blir det möjligt att fortsätta att satsa på Dagens Samhälles kärna, det vill säga att leverera omistligt redaktionellt innehåll och andra tjänster som gör verklig nytta för målgruppen.

Dagens Samhälles starka varumärke är grunden för en fortsatt utveckling av den journalistiska produkten, konferensverksamhet och fortbildning. Detta är områden där Di-gruppens övriga titlar har nått stora framgångar på senare tid.

Dagens Samhälles redaktionella ledning, ska enligt förslaget förstärkas och anpassas till den modell som är gällande för branschtitlar i Di-gruppen, där chefredaktören fokuserar på det journalistiska innehållet och hur titeln kan vara relevant för fler prenumeranter. I samband med förändringarna på Dagens Samhälle har Di-gruppen och Olov Carlsson kommit överens om att han lämnar uppdraget som chefredaktör och vd. – Jag har under mina år på Dagens Samhälle arbetat för att digitalisera och affärsutveckla tidningen och verksamheten, primärt för att framtidssäkra företaget men samtidigt också för att, på styrelsens och tidigare ägares uppdrag, förbereda bolaget för en eventuell försäljning, säger Olov Carlsson.

– Dagens Samhälle har härmed landat i ett större sammanhang, där tidningens fortlevnad och utveckling säkerställs. Mitt uppdrag är genomfört och nu känner jag att det är dags att lämna över till någon annan att fortsatt leda tidningen in i framtiden, säger Olov Carlsson.

Rekryteringen av en ny chefredaktör kommer att inledas omedelbart och Olov Carlsson fortsätter sitt arbete som chefredaktör tills en ersättare är på plats.
I den nuvarande organisationen finns totalt 22 medarbetare på Dagens Samhälle och systerbolaget Dagens Samhälle Insikt. Bolagen omsatte cirka 60 miljoner kronor förra året.

För mer information vänligen kontakta:

Peter Fellman, affärschef Di-gruppen och chefredaktör Dagens industri
Tfn +46 8 573 650 86

Olov Carlsson, chefredaktör, Dagens Samhälle
Tfn +46 8 452 73 01

• Offentlig sektor

Bonnier News är ett av Sveriges ledande mediehus och når över tre miljoner användare varje dag. Di-gruppen är ett affärsområde inom Bonnier News och samlar de svenska medieverksamheter som riktar sig mot olika branscher.

Dagens industri är den största titeln i gruppen, som kompletteras av branschtitlar i Bonnier Business Media som Resumé, Dagens Media, Dagens Medicin, Byggindustrin, Fastighetsnytt och Aktuell Hållbarhet. Till gruppen hör också nischtitlarna Pensioner & Förmåner, Fond & Bank, Energimarknaden, Risk & Försäkring, Läkemedelsmarknaden, Apoteksmarknaden, Digital Hälsa och Kommunal Hälsa. Även Privata Affärer hör till Di-gruppen.

Gemensamt för dessa titlar är målsättningen att producera fördjupande journalistik för att ge läsarna de insikter de behöver för att lyckas bättre i sina branscher.