Krafttag mot vårdorsakat läkemedelsberoende vinner Guldpillret

För nionde året i rad korar Läkemedelsförsäkringen i samarbete med Dagens Medicin vinnaren av Guldpillret. Årets vinnare är Region Västmanland för arbetet Vårdorsakat läkemedelsberoende.

Om vinnarna:

Många läkemedel som är helt nödvändiga under en viss period i en människas liv, måste tas och skrivas ut med stor försiktighet eftersom de är beroendeframkallande. Det kan handla om sömntabletter, lugnande medel och starka värktabletter – behandlingar som bara ska förskrivas till rätt patient, av rätt anledning och med en tydlig plan för hur behandlingen ska avslutas.

Region Västmanland har genom omfattande utredning och åtgärder som spänner över en hel vårdapparat gått till botten med problematiken. Genom att bland annat ta död på myter i den egna organisationen och bota okunskap har regionen gjort en stor insats för att minska risken för att patienter utveckla ett vårdorsakat beroende.

Juryns motivering:

"Med ett imponerande helhetsgrepp har årets vinnare involverat en hel landstingsorganisation i kampen mot ett allvarligt samhällsproblem som vården själv orsakat. Det nya gränsöverskridande arbetssättet banar ny väg för hur man på bred front kan agera för att minska läkemedelsberoende till gagn för många utsatta patienter och har redan genererat mätbara resultat ".

Om Guldpillret:

Guldpillret delas i år ut för nionde gången. Priset instiftades 2010 av Läkemedelsförsäkringen och Dagens Medicin, och sedan 2017 står även branschbevakaren Apoteksmarknaden bakom utmärkelsen. Syftet med priset är att uppmärksamma behovet av en bättre och säkrare läkemedelsanvändning, för att minska risken för läkemedelsskador.

–Beroende är en allvarlig risk vid vissa typer av läkemedelsbehandling och det är särskilt angeläget att vården inte själv bidrar till att försätta patienter i sådan fara. Genom ett ovanligt och starkt grepp på bredden har årets pristagare visat hur man kan komma åt detta samhällsproblem om man bara vill, säger Robert Ström, vd för Läkemedelsförsäkringen och juryns ordförande.

I juryn för Guldpillret ingår dessutom Lars L Gustafsson, professor i klinisk farmakologi, Karolinska institutet, Lotta Håkansson, förbundsordförande för Reumatikerförbundet, Thomas Lönngren, tidigare chef European Medicines Agency, nu verksam som konsult, Sineva Ribeiro, ordförande i Vårdförbundet, Märit Johansson, ordförande i Apotekarsocieteten, Mikael Hoffmann, ordförande i Svenska Läkaresällskapets kommitté för läkemedelsfrågor, Christina Kennedy, chefredaktör, Dagens Medicin och Apoteksmarknaden

Om prisutdelningen:

Guldpillret utdelades i dag den 7 december på Läkemedelsmarknadsdagen 2018, som arrangeras av Dagens Medicin Agenda och Läkemedelsmarknaden. Vinnarna får ett utbildningsstipendium på 50 000 kronor samt ett diplom.

Kontaktpersoner:

Pristagarna: Mats Rothman, överläkare ortopedi, leg. psykoterapeut mats.rothman@regionvastmanland.se, 070- 2414 862

Juryns ordförande: Robert Ström, vd, Läkemedelsförsäkringen, 070-296 16 20

Projektledare: Maria Lindkvist, projektledare för Guldpillret, Dagens Medicin/ Apoteksmarknaden,

070-550 16 14.