Veckans Affärer rankar näringslivets mäktigaste kvinnor

Bild: Mäktigaste Affärskvinnan 2015. Azita Shariati, vd Sodexo Sverige,  Foto Lindsten & Nilsson

För sjuttonde året i rad lyfter Veckans Affärer fram näringslivets mäktigaste kvinnor. Azita Shariati, vd för Sodexo i Sverige, är Årets mäktigaste affärskvinna 2015.

Veckans Affärer bevakar konsekvent jämställdhet inom näringslivet och skälet är enkelt: vi vill skapa ett mer jämställt näringsliv. Därför att ett mer jämställt näringsliv leder till smartare och mer lönsamma affärer.

“Genom att lyfta fram näringslivets mäktigaste kvinnor vill vi skapa goda förebilder och inspirationskällor”, säger Ulf Skarin, chefredaktör Veckans Affärer.

"Årets mäktigaste kvinna 2015 har toppositionen i Sverige på ett av världens största företag. Genom sin inkluderande ledarstil grundad i värderingar har hon radikalt förbättrat sitt bolags arbete kring jämställdhet och mångfald. En makt hon också använder för att våga förändra samhället."

"Makten har bytt skepnad, nu sitter makten hos den som kan göra skillnad. Det är häftigt", kommenterar Azita Shariati utmärkelsen.

Kartläggningen av näringslivets mäktigaste kvinnor är indelad i sex underkategorier: börs-vd, direktör, ägare, styrelseledamot, entreprenör och opinionsbildare. Utöver Årets mäktigaste affärskvinna har en vinnare också utsetts i respektive kategori.

Årets mäktigaste affärskvinna

Azita Shariati, vd Sodexo Sverige

Hon sitter på en topposition i ett av världens största företag. Genom sin inkluderande ledarstil grundad i värderingar har hon radikalt förbättrat sitt bolags arbete kring jämställdhet och mångfald. Årets mäktigaste affärskvinna Azita Shariati vet att hon också har makt att förändra samhället.

Årets mäktigaste börs-vd

Annika Falkengren, vd SEB

Ständig etta som inte bara syns mer än sina manliga bankchefskolleger utan också tjänar dubbelt så mycket som de. SEB:s vd Annika Falkengren ger den svenska näringslivskvinnan ett vinnande ansikte.

Årets mäktigaste entreprenör

Lena Apler, koncernchef och vd Collector

Bolaget som hon bildade ur askan efter kreditförlusterna 1999 har i dag tillgångar på 7 miljarder och blir snart både bank och börsbolag. I en bransch som domineras av finansmän sticker Lena Apler ut.

Årets mäktigaste opinionsbildare

Anna Kinberg Batra, Partiledare Moderaterna

Hon gick med i partiet när hon var 13, kallar sig liberal feminist och har goda chanser att bli Sveriges första kvinnliga statsminister. Moderaternas partiordförande Anna Kinberg Batra har makten att både påverka och förändra.

Årets mäktigaste styrelsproffs

Charlotte Strömberg

Tio år efter första uppdraget sitter hon i sju tunga styrelser. Hon har aktat sig noga för att bli sfärberoende och tycker att de styrelser som jobbar bäst är de som bråkar mest. Charlotte Strömberg är Sveriges mäktigaste styrelseproffs.

Årets mäktigaste ägare

Cristina Stenbeck, Styrelseordförande och ägare Kinnevik

Medieskygg miljardär som håller koncernen som hennes pappa byggde upp i ett järngrepp som arbetande styrelseordförande. Cristina Stenbeck är mäktigaste ägaren.

Årets mäktigaste direktör

Helena Helmersson, tillträdande produktionschef H&M

Förra årets etta har bytt jobb och får som produktionschef ännu mer inflytande över att tillverkningsmetoderna är hållbara och arbetsvillkoren schyssta. H&M:s Helena Helmersson gör världen lite bättre.

Så gjorde vi:

Börs-vdar: Samtliga kvinnliga vd:ar från Stockholmsbörsen har rankats efter börsvärdet 6 februari 2015.

Ägare: Tre faktorer har bedömts - inflytande i bolaget, andel av ägandet och potential för ännu större inflytande.

Entreprenörer: Samtliga har startat ett bolag och är aktiva i det. Rankingen har baserats på en avvägning mellan bolagets omsättning och potential att växa.

Opinionsbildare: Här har vi värderat inflytande i det svenska näringslivet, genomslag i media och potential att förändra rådande normer eller system.

Styrelseproffs: Enbart styrelseuppdrag i bolag som omsätter över 100 miljoner kronor har räknats. Rankning efter antal uppdrag, storlek på uppdragen, typ av uppdrag och potential att i framtiden kunna ta ytterligare tungviktsuppdrag.

Direktörer: En avvägning mellan hur stort kapital de basar över, antalanställda, storlek på bolaget och nivå av inflytande över bolagets strategi och framtid.

Hela pressmeddelandet, listan och högupplösta pressbilder på näringslivets mäktigaste kvinna finns på va.se/kvinna15 från tisdagen 3 mars kl 21.00.