Begagnatförsäljningen av bilar i Göteborg ned med 5,4 procent i augusti

Den nedåtgående trenden på begagnatmarknaden för bilar till privatpersoner håller i sig i Göteborg. I augusti sjönk den med 5,4% enligt biltestföretaget BilCert.

"De kommuner som har en uppåtgående trend i begagnatförsäljningen av bilar till privatpersoner är lätträknade. Det säljs helt enkelt färre begagnade bilar till privatpersoner i Sverige under 2008 på grund av osäkerhet gällande den framtida ekonomin. Och Göteborg är inget undantag.", säger Fredrik Grundsell, VD på biltestföretaget BilCert.

I januari - augusti 2008 har det sålts 23 069 begagnade bilar till privatpersoner i Göteborg, vilket innebär en minskning med 4,6 % jämfört med 2007.

I Sverige är nedgången hela 6,4%

I Sverige har det sålts 466400 begagnade bilar till privatpersoner under januari-augusti 2008, vilket är en nedgång med 6,4% jämfört med samma period 2007. I augusti månad var nedgången 10% jämfört med samma månad förra året. Bilhandeln mellan privatpersoner stod för 51,3% av den totala begagnatförsäljningen till privatpersoner under augusti.

----------------------

Fredrik Grundsell, VD, BilCert, tfn: 0705-760224 eller e-post: fredrik.grundsell@bilcert.se

BilCert kommer att skicka ut denna begagnatstatistik varje månad framöver. Statistiken är grundad på information från VROOM om ägarbyten som tillhandahålls av bilregistret.

----------------------

BilCert är ett varumärke som ägs av Acert AB. BilCert vill stärka konsumenters kunskaper om köp av begagnade bilar.

BilCert erbjuder rikstäckande konditionstester av bilar till konsumenter, samt ger information om begagnade bilar på internet för att säkerställa ett tryggt och säkert bilägande. Acert AB har idag avtal med 51 testcenter på 47 olika orter runt om i Sverige.

Den begagnade bilmarknaden mellan privatpersoner uppgick år 2007 till 356889 bilar.