Försäljningen av begagnade personbilar minskade med 4,9% i augusti

Under augusti månad minskade antalet sålda begagnade bilar till privatpersoner med 4,9% jämfört med samma månad 2018. Räknat i antal bilar såldes det 100 197 bilar, vilket är 5 183 färre begagnade bilar än i augusti 2018, enligt fordonsauktionsföretaget BCA Vehicle Remarketing.

”Augusti månad hade en registreringsdag mindre i år än 2018, vilket påverkar resultatet med ca 5%. Rensat för detta så landar augustiförsäljning på samma nivå som förra året. Fortsatt noterar vi att många återförsäljare har lagernivåer under normal.” säger Peo Siwertson General Manager på fordonsauktionsföretaget BCA Vehicle Remarketing.”

Totalmarknaden minskade med 4,9% i augusti

Under augusti månad såldes det 100 197 begagnade bilar till privatpersoner (fördelat på bilhandeln, 45 520, privatmarknaden 52 330 och företag 2 347), vilket är en minskning med 4,9% jämfört med samma månad förra året.

Bilhandeln minskade med 1,6% i augusti

Bilhandeln sålde totalt 45 520 begagnade bilar till privatpersoner under augusti månad, vilket är en minskning med 1,6% jämfört med samma månad förra året.

”Brist på begagnade fordon i kombination med en svag krona driver upp priserna med en fortsatt stark efterfråga av begagnade fordon även i en period med avmattning av konjunkturen. En nedgång med 1,6 % är starkt med tanke på att det var en säljdag mindre.” säger Peo Siwertson.

Privatmarknaden minskade med 6,1% i augusti

52 330 bilar bytte ägare mellan privatpersoner i augusti månad, vilket är en minskning med 6,1% jämfört med samma månad förra året.

Peo Siwertson, General Manager, BCA Vehicle Remarketing, tfn: 070-309 30 32 eller e-post: peo.siwertson@bca.com Hemsida: www.bca.com

BCA Vehicle Remarketing har mer än 70 års erfarenhet av auktionsmarknaden för fordon. Sedan starten 1946 och fram till idag har BCA varit ledande inom denna del av bilmarknaden. Med 50 defleet och remarketingcenter är BCA Europe den i särklass största auktionsgruppen i Europa.