Försäljningen av begagnade personbilar ökade med 3,8 % i juni

Under juni månad ökade antalet sålda begagnade bilar till privatpersoner med 3,8 % jämfört med samma månad 2014. Räknat i antal bilar såldes det 97 035 bilar, vilket är 3 539 mer begagnade bilar än juni 2014, enligt fordonsauktionsföretaget BCA Vehicle Remarketing.

”Vi kan konstatera att begagnat försäljningen är mycket stark. Den har gynnats av många faktorer, låga räntor, stabil arbetskraft och ökad antal invånare i Sverige. Vi bedömer att den kommer att fortsätta vara starkt ytterligare en period.” säger Jonas Ramnek VD på fordonsauktionsföretaget BCA Vehicle Remarketing.

Totalmarknaden ökade med 3,8 % i juni

Under juni månad såldes det 97 035 begagnade bilar till privatpersoner (fördelat på bilhandeln 40 712 bilar, privatmarknaden 52 321 och företag 4 002), vilket är en ökning med 1,3 % jämfört med samma månad förra året.

Bilhandeln ökade med 10,2 % i juni

Bilhandeln sålde totalt 40 712 begagnade bilar till privatpersoner under juni månad, vilket är en ökning med 10,2 % jämfört med samma månad förra året.

”Blhandeln har ökat sin marknadsandel med 1,6 % till 42,8 % under första halvåret 2015 jämfört med första halvåret 2014. Nästan hela ökningen under 2015 har absorberats av bilhandeln. Nu skiljer det endast ca 10 % mellan bilhandeln och försäljning mellan privatpersoner. För 10 år sedan skilde det ca 30 %.” säger Jonas Ramnek.

Privatmarknaden minskade med 0,9 % i juni

52 321 bilar bytte ägare mellan privatpersoner i juni månad, vilket är en minskning med 0,9 % jämfört med samma månad förra året.

BCA Vehicle Remarketing har mer än 60 års erfarenhet av bilhandel med begagnade fordon. Sedan starten 1946 och fram till idag har BCA varit ledande inom denna del av bilmarknaden. Med 50 defleet- och remarketingcenter är BCA Europa den största fristående aktör inom handel och hantering av begagnade fordon i Europa.

Jonas Ramnek, VD, BCA Vehicle Remarketing, tfn: 0701-620 120 eller e-post: jonas.ramnek@bca-bilauktion.se

BCA skickar ut denna begagnade statistik varje månad. Statistiken är grundad på information från VROOM om ägarbyten som tillhandahålls av bilregistret.

BCA Vehicle Remarketing har mer än 60 års erfarenhet av auktionsmarknaden för fordon. Sedan starten 1946 och fram till idag har BCA varit ledande inom denna del av bilmarknaden. Med 50 defleet och remarketingcenter är BCA Europe den i särklass största auktionsgruppen i Europa. Under 2014 sålde BCA mer än 1 miljon begagnade fordon.