Nu vänder även försäljningen av begagnade fordon ner.

Under september månad minskade antalet sålda begagnade bilar till privatpersoner med 4.4 % jämfört med samma månad 2011. Räknat i antal bilar såldes det 88 283 bilar, vilket är 4 049 mindre begagnade bilar än september 2011, enligt fordonsauktionsföretaget BCA Vehicle Remarketing.

”Med tre månaders nedgång kan vi konstatera att även begagnatmarknaden har drabbats av krisen i Europa. Nedgången tilltar efter två månader med ganska modest nedgång. Vi kan samtidigt konstarea att priserna har ökat med 3-5% de senaste månaderna.” säger Jonas Ramnek, VD på fordonsauktionsföretaget BCA Vehicle Remarketing.

Totalmarknaden minskade med 4.4 % i september

Under september månad såldes det 88 283 begagnade bilar till privatpersoner (fördelat på bilhandeln 31 087bilar, privatmarknaden 54 108 och företag 3 088), vilket är en minskning med 4.4 % jämfört med samma månad förra året.

Bilhandeln minskade med 6.3 % i september

Bilhandeln sålde totalt 31 087 begagnade bilar till privatpersoner under september månad, vilket är en minskning med 6.3 % jämfört med samma månad förra året.

”Det är ingen slump att nedgången kommer i september. Orsakerna till nedgången är minskad försäljning av nya fordon och en hög värderad svensk krona som hämmar exportmöjligheten.” säger Jonas Ramnek, VD på fordonsauktionsföretaget BCA Vehicle Remarketing.

Privatmarknaden minskade med 3.2 % i september

54 108 bilar bytte ägare mellan privatpersoner i september månad, vilket är en minskning med 3.2 % jämfört med samma månad förra året.

BCA Vehicle Remarketing har mer än 60 års erfarenhet av auktionsmarknaden för fordon. Sedan starten 1946 och fram till idag har BCA varit ledande inom denna del av bilmarknaden. Med 50 defleet- och remarketingcenter är BCA Europa den största auktionsgruppen i Europa.

Jonas Ramnek, VD, BCA Vehicle Remarketing, tfn: 0701-620 120 eller e-post: jonas.ramnek@bca-bilauktion.se
Hemsida: http://www.bca-europa.com

BCA skickar ut denna begagnat statistik varje månad. Statistiken är grundad på information från VROOM om ägarbyten som tillhandahålls av bilregistret.