Ny trendrapport: Norden attraherar allt mer intresse globalt

Ny trendrapport: Norden attraherar allt mer intresse globalt

Det blir ett intensivt år på köp- och säljmarknaden av medelstora företag 2014. Enligt en analys från BDO International pekar trenden mot en ökad handel jämfört med föregående år. Mycket tack vare ett internationellt intresse för Norden som driver på stora affärer över gränserna.

Varje kvartal analyserar BDO hur köp- och säljmarknaden av företag, i vissa utvalda branscher, utvecklar sig och var den är på väg. Enligt analysen, som presenteras i BDO:s rapport Horizons, präglades marknaderna i Norden av stabilitet och pålitlighet under 2013 – vilket har stärkt regionens globala attraktionskraft.

Trenden för 2014 pekar mot ett ökat antal affärer jämfört med föregående år, då förvärv och avyttringar av medelstora företag nådde ett värde av drygt 132 miljarder SEK* i Norden. Framförallt är det industri-, kemi- och teknologisektorerna som visar stor potential, tillsammans utgjorde de 51 procent av handeln under 2013.

*19 miljarder dollar (Forex kurs 14-04-14).

För mer information om rapporten Horizons – BDO:s global view of mid-market deal activity, kontakta:

Saman Parsifar, Senior managementkonsult på BDO
saman.parsifar@bdo.se

Filip Laurin

Presskontakt Partner & Auktoriserad revisor Head of Tech, BDO Startup & Scaleup Network 070-423 05 20
Robert Nordahl

Presskontakt Partner, Corporate Finance +46701671985