Europatävling i beachvolley för andra gången i Göteborg

Den europeiska beachvolleyeliten befinner sig just nu i Sverige när Europatourtävlingen CEV Satellite Göteborg avgörs i Beach Center, världens största beachvolleyhall.

Fredag den 30 mars dundrar huvudtävlingen av den andra upplagan av Europatourtävlingen CEV Satellite Göteborg igång. Några av Europas bästa herrlag kliver då ner i sanden som täcker de sammanlagt 16 inomhusbanorna i Beach Center.

Totalt 24 lag från 14 olika länder kommer drabba samman de kommande dagarna och fyra svenska par är klara för huvudturneringen (Main draw).

"Stigande form"

Martin Appelgren och Simon Bohman, som representerar arrangören Göteborg Beachvolley Club, är Sveriges topprankade lag internationellt. De senaste åren har de etablerat sig på den stora beachvolleyscenen, där de spelar både frekvent och med framgång.

- Vi är laddade och känner att formen är stigande. Sedan i lördags har vi deltagit på landslagssamlingen här i Göteborg. Det, tillsammans med sparring mot några av de internationella lagen som redan är på plats, har gett oss riktigt bra förberedelser inför vad som komma skall. Vi ser fram emot att komma igång och hoppas att vi kan spela till vår fulla potential. Vi vet vad vi kan - det bevisade vi för oss själva geom femteplatsen på Världstourtävlingen i Sherpparton, Australien, för ett par månader sedan. Resultatet var en boost för självförtroendet, men att spela utomhus med vind och gassande sol är givetvis en helt annan sak än att spela inomhus hemma i Sverige, säger Martin Appelgren.

16-årige talangen debuterar

Appelgren/Bohman ackompanjeras i Main draw av landsmännen Linus Tholse och Jakob Molin samt Alexander Annerstedt och 16-åriga talangen David Åhman; två lag som gjorde stort avtryck när de slutade trea respektive fyra på Nordeuropeiska Mästerskapen (NEVZA Beach Sweden), som avgjordes i just Beach Center i början av november 2017.

Helgens tävlingar innebär Europatourdebut för Norsjöfostrade Åhman, som röstades fram som Årets genombrott i svensk beachvolley 2017:
- Det här ska bli så himla roligt! Att få spela en så här stor turnering är speciellt, det känns fantastiskt. Och att ha prestationen från Nevzan i ryggen betyder mycket för oss. Det är en skönt att veta att vi har den nivån i oss, säger David.

Herrman / Simonsson knep kvalplats

Efter rafflande dramatik i torsdagens kval tog sig laget vidare efter att ha vunnit vinna eller försvinna match mot Tyskland. Laget förlorade första set men kom tillbaka vände och vann. Nu ställs man mot Lettland kl. 12.30.

Laola1.tv livesänder ALLA matcher

Den som vill följa hemmahoppens framfart i turneringen och inte har möjlighet att ta sig till Beach Center kan skatta sig lycklig. Laola1.tv livesänder nämligen alla matcher från både kval och Main draw, torsdag till söndag. Klicka här för att komma till sändningarna!

Speltider för de svenska lagen fredag 30/3

10.50 Annerstedt / Åhman

12.30 Herrman / Simonsson

14.10 Appelgren / Bohman

15.50 Tholse/Molin

FAKTA: 2018 CEV Beach Volleyball Satellite Göteborg

Spelplats: Beach Center, Göteborg
Arrangör: Göteborg Beachvolley Club
Antal lag: 16 herrlag i huvudtävlingen (Main draw) + 16 herrlag i kval.
Prispengar: 5 000 EUR

CEV:s officiella tävlingssajt

Följ eventet på Facebook:

Facebook event