Europatouren återvänder till Göteborg

För andra året i följd kommer Europatouren i beachvolley till Sverige. 29 mars - 1 april står Göteborg Beachvolley Club som arrangör för CEV Satellite Göteborg i Beach Center, världens största beachvolleyhall.

När Europeiska Volleybollförbundet (CEV) i dag offentliggjorde den officiella beachvolleykalendern för 2018 stod det klart att Sverige för tredje gången tilldelats en Europatourtävling, en så kallad CEV Beach Volleyball Satellite.

- Vi är glada och stolta att Europeiska Volleybollförbundet återigen tilldelar Sverige en beachvolleytävling av den här digniteten. Det här är ett bra tillfälle för de svenska spelarna att utmana Europaeliten på hemmaplan, säger Bengt Wicksell, Svensk volleybolls generalsekreterare.

”För andra gången”

CEV Satellite Göteborg avgörs 29 mars - 1 april och blir därmed en minst sagt speciell upplevelse. Inte nog med att den utspelas i Beach Center, världens största beachvolleyhall - den utgör också en av de första internationella turneringarna i Europa under beachvolleyåret 2018.

Det här blir andra året i följd som CEV Satellite Göteborg arrangeras. Förra årets upplaga gick till historien som den första Europatourtävlingen i beachvolley någonsin på svensk mark.

- Att vi fortsätter få tävlingar på den här nivån till Göteborg är en viktig del i vår elitsatsning. Vi förväntar oss några av Europas bästa herrlag på plats. Tävlingen öppnar också dörren till den internationella beachvolleyscenen både för de svenska spelarna och för en bredare svensk publik, säger Anders Nordahl, marknads- och medieansvarig för arrangören Göteborg Beachvolley Club (GBC).

- Beach Center är världens största beachvolleyhall och ägs av Göteborg Beachvolley Club. Med läget i Kviberg och Prioritet Serneke Arena vägg i vägg med våra faciliteter kan vi erbjuda spelare och publik en unik upplevelse. Här är det sommar året runt med palmer och solljus!

Fakta - 2018 CEV Beach Volleyball Satellite Göteborg

Datum: 29 mars - 1 april

Spelplats: Beach Center, Göteborg. Världens största beachvolleyhall med 16 banor inomhus och 6 banor utomhus.

Arrangör: Göteborg Beachvolley Club

Antal lag: 16 herrlag i huvudtävlingen (Main draw) + 16 herrlag i kvalet.

Prispengar: 5 000 euro

Fakta – GBC / Beach Center

Beach Center är världens största beachvolleyhall och ägs av Göteborg Beachvolley Club, Svensk volleybolls största medlemsförening. Här finns 16 inomhusplaner samt restaurang, strandbar och gym.

Fakta - Team GBC

Team GBC elit består av 13 spelare som alla satsar helhjärtat på beachvolley och den internationella scenen. Satsningen sker i Göteborg, med Beach Center som hemmaarena och det är här spelarna just nu förbereder sig inför 2018 års säsong.