Alla har en egen headhunter i bemanningsbranschen

Om du jobbar i bemanningsbranschen är din närmaste chef din konsultchef på bemanningsföretaget. Visste du att han eller hon även fungerar som din egen headhunter?

Konsultchefen har expertkunskaper, dels om dig, dina färdigheter och dina drömmar, dels om arbetsmarknaden. Om du och din konsultchef har en bra relation kan din konsultchef hjälpa dig att komma vidare i din karriär och nå ditt önskejobb. Konsultchefen blir alltså din egen headhunter. Hur många utanför bemanningsbranschen har den lyxen?

Vad är egentligen en headhunter? Headhunters är rekryteringskonsulter som aktivt söker upp kandidater – de själva kallar det för ”search”. När kandidaten själv letar rätt på jobbet kallas det ”urval”. Search och urval är rekryteringskonsulternas två huvudsakliga metoder.

I en artikel i Sydsvenskan (10 maj 2014) kan du läsa mer om hur det är att jobba som headhunter. Tidigare sökte headhunters mestadels efter högre chefer, men numera används headhunters
för roller allt lägre ner i organisationen. En headhunter har ofta förmågan att se bortom kandidatens cv och se dennes utvecklingsmöjligheter. En intressant aspekt är att den som blir uppringd av en headhunter ofta inte har haft en tanke på att söka det aktuella jobbet. Samtalet blir förstås en ögonöppnare och såklart en egoboost.

I en annan artikel i Sydsvenskan (10 maj 2014) intervjuas headhuntern Carl-Rafael Fredson. Han berättar lite mer konkret om hur en headhunter jobbar. Marknaden för headhunter minskade med 18 procent mellan januari 2012 och midsommar 2013, men nu har konjunkturen ”vänt något kopiöst” enligt honom.

Håll utkik på telefonen! Nästa gång kanske det är en headhunter
som söker just dig.

• personalinhyrning