Bemanningsföretagens auktorisation- vad är det?

Att vara medlem i Bemanningsföretagen är frivilligt. I dagsläget är det drygt 520 företag som valt att bli medlemmar, och cirka 480 av dem är auktoriserade. Den obligatoriska auktorisationen infördes 2007, och för att bli auktoriserade måste företagen uppfylla ett antal villkor som bland annat innebär att de har ordning och reda i sin ekonomi, har kollektivavtal och försäkringar och följer Bemanningsföretagens etiska regler.

För att bli auktoriserat måste företaget ha varit medlem i Bemanningsföretagen i ett år, därför finns det en skillnad i antalet medlemmar och antalet auktoriserade medlemmar. Men bara för att en medlem en gång genomgått granskning för auktorisation och uppfyllt kraven innebär det inte att man kan vila på sina lagrar då granskningen sker årligen. Som medlem i Bemanningsföretagen erbjuds man dock råd och stöd för att förenkla det dagliga, ansvarsfulla arbetet som arbetsgivare.

Granskningen förs av en partssammansatt nämnd som sedan ger sina förslag på godkännanden och avslag till Bemanningsföretagens styrelse, som i sin tur fattar beslut.

Vill du veta mer? På tryggbemanning.se hittar du mer information. I dagsläget finns auktorisation för företag som bedriver bemannings- och omställningsverksamhet. En auktorisation för rekryteringsföretag är under konstruktion. Om du vill du veta om ett företag är auktoriserat kan du titta efter auktorisationsloggan på dess webbplats eller leta här

• Anställningsfrågor, kollektivavtal

• auktorisation