Trist stegfel av Jusektidningen

När pensionärer, företag och samhälle kan glädjas åt att många äldre vill jobba vidare är det tråkigt att Jusektidningens glädjesprång innehåller ett anmärkningsvärt faktafel. Bemanningsföretagens kollektivavtal innehåller inga ”daglönare”.

En tredjedel av svenskarna kan tänka sig att fortsätta arbeta efter 65 års ålder. Det är inte så konstigt. Svenskarna blir äldre och vill fylla sin tid på ett meningsfullt sätt. Gillar man att jobba finns det ingen orsak till att sluta med det efter en viss födelsedag. De äldre som vill fortsätta på arbetsmarknaden har lång erfarenhet och känner sig uppenbarligen starkt motiverade att jobba. En välsignelse för vilken arbetsgivare som helst.

Och i det ovan omnämnda fallet i Jusektidningen är arbetsgivaren i bemanningsbranschen. Nu kan det ju vara så att det är en anka när journalisten skriver om ”daglönare i bemanningsbranschen”. Bemanningsbranschen är en del av den svenska modellen och står för det motsatta – kollektivavtal och reglerad arbetsmarknad. Kollektivavtal som sluts med Jusek, likväl som med större delen av övriga arbetsmarknaden.

• Anställningsfrågor, kollektivavtal