Lars Forseth får Bemanningsföretagens Upplysningspris år 2017

Igår delade Bemanningsföretagens förbundsdirektör, Ann-Kari Edenius ut Bemanningsföretagens utlysningspris till Lars Forseth. Lars Forseth är VD för ManpowerGroup och har varit ordförande i Bemanningsföretagens styrelse i cirka tolv år.

Motiveringen lyder:

”Med stort engagemang och stor uthållighet har Lars Forseth arbetat för att öka kunskapen om och förståelsen för bemanningsbranschen. I mer än tio års tid (2005-2017) har Lars varit ordförande i bransch- och arbetsgivarorganisationen Bemanningsföretagen. I den rollen har Lars Forseth hållit samman och utvecklat en ständigt växande bransch, lika mångfacetterad som den svenska arbetsmarknaden. Bemanningsföretag har idag en naturlig roll på arbetsmarknaden, både som affärspartner och som en attraktiv arbetsgivare.”

Under Lars Forseths ordförandeskap har Bemanningsföretagen infört obligatorisk auktorisation, a-kassan har blivit tillgänglig för bemanningsanställda, bemanningsdirektivet har införts i form av den svenska uthyrningslagen och branschen är fullt integrerad i den svenska modellen med kollektivavtal för alla medarbetare.

- Lars har företrätt Bemanningsföretagen i många olika sammanhang – politiska, i möten mellan fack-arbetsgivare, rena branschfrågor – alltid med branschens långsiktigt bästa i fokus. Parallellt med detta har Lars lett ett framgångsrikt arbete inom ManpowerGroup, säger Ann-Kari Edenius, förbundsdirektör Bemanningsföretagen.

- Lars har varit längre i branschen är förbundet Bemanningsföretagen har existerat. Hans kunskap och kontakter är en stor tillgång för branschförbundet och vi är glada att han sitter kvar i styrelsen när han nu lämnar ordförandeposten, säger Ann-Kari Edenius.

Det är sjunde året i rad som Bemanningsföretagen genom Upplysningspriset lyfter fram en person som ökat kunskapen om och förståelsen för branschen