Tryggt och flexibelt som bemanningskonsult, säger Mattias

Vissa som jobbar på bemanningsföretag vill egentligen ha en traditionell anställning. Men många söker sig aktivt till bemanningsbranschen. En som gjort det är Mattias Kämpestad, 26, som arbetar i byggbranschen som anläggare.

För närvarande är Mattias ute på uppdrag vid Sveavägen i Stockholm. Han har arbetat för ett större bemanningsföretag i fyra år.
– Jag sökte på internet efter bemanningsföretag. Jag hade insett att företag hyr in tjänster från bemanningsföretag, så det var ett sätt för mig att komma in på arbetsmarknaden. Och det är verkligen en bra väg in. Man får prova på olika arbeten och se vad som passar en bäst.

För Mattias är det viktigt att arbetet är varierat och att anställningsformen är trygg. Flera av hans vänner som inte jobbat i bemanningsbranschen har undrat över anställningsformen. Är det tryggt? Har man bara jobb tillfälligt?

– Det fungerar som på vilket företag som helst. Det är provanställning som gäller och sedan blir man tillsvidareanställd. Bemanningsföretaget där jag jobbar är auktoriserat. De erbjuder bra villkor och även möjlighet till utveckling eftersom utbudet av jobb är så stort. Det är flexibelt, men under trygga former.

Om man inte bestämt sig för vad man vill jobba med är bemanningsbranschen perfekt, enligt Mattias.
– Om du inte har så mycket arbetslivserfarenhet kan du exempelvis jobba en månad på ett uppdrag och sedan byta för att testa något annat. Det gäller att ha en bra dialog med sin chef på bemanningsföretaget så att ni tillsammans kan hitta en utvecklingsväg som passar dig.

Vilka mer kan dra nytta av bemanningsbranschen?
– Studenter som vill jobba extra eller den som behöver få in en fot arbetsmarknaden, men som kanske inte har rätt utbildning eller något kontaktnät. Bemanningsbranschen är en väldigt bra möjlighet för många. Många gånger får man utbildning genom att utföra saker praktiskt.

En annan aspekt som är viktig i arbetslivet är känslan av grupptillhörighet. Hur fungerar sammanhållningen på arbetsplatsen om man är anställd på bemanningsföretag?
– Om du är ny på en arbetsplats vill vissa kanske testa dig och se vad du kan. Annars ser jag ingen skillnad. Självklart känner jag viss samhörighet med de som kommer från samma bemanningsföretag, men man lär även de andra där man jobbar.

I media förekommer ibland vissa kritiska röster om bemanningsbranschen. Men Mattias har sin inställning klar.
– Kritikerna är ofta dåligt pålästa. Bemanningsföretag ger många människor möjlighet till jobb, exempelvis studenter. Branschen skapar klart fler möjligheter än problem. Om branschen inte fanns skulle det innebära mycket tuffare villkor för företagen som ju är de som skapar jobben i första ledet. Företag vill ha bemanningsföretag och det är en smidig lösning, så varför inte?

08 762 69 68 / 070 345 69 68

Hans Uhrus
Presschef Bemanningsföretagen
hans.uhrus@almega.se

www.svenskamodellen.org

Vår bransch sätter årligen 172 000 personer i jobb via personaluthyrning, omställning och direkta rekryteringar.