Bemanningsbarometern – Q1 2014

Bemanningsbarometern har sedan 2015 bytt namn och heter nu Bemanningsindikatorn.

Under första kvartalet väntar sig drygt hälften av företagen inom bemanningsbranschen en ökad efterfrågan. Knappt hälften räknar med att efterfrågan blir oförändrad och enbart 1 procent räknar med att den minskar. Nettotalet hamnar på 51, vilket är högre än för uppskattningen för fjärde kvartalet 2013, då den låg på 44. Det vill säga, företagen räknar med en starkare efterfrågan under första kvartalet i år jämfört med sista kvartalet 2013. Endast 7 procent av bemanningsföretagen räknar med att behöva skära ner på antalet anställda under första kvartalet medan 26 procent räknar med att kunna nyanställa och 68 procent räknar med oförändrad personalstyrka.

Nettotal Företagens svar vägs samman och normeras så att den procentuella fördelningen för de olika svarsalternativen summerar till 100. För att lättare kunna presentera och analysera resultaten används nettotal. Nettotalet är saldot mellan andelen företag som uppgett en ökning respektive en minskning för en viss fråga. Exempel: 40 procent av företagen uppger att produktionsvolymen har ökat och 10 procent att den har minskat, 50 procent uppger att den är oförändrad. Nettotalet blir i det här fallet 30 (40-10=30). Observera att ett nettotal på 30 kan bildas av en mängd olika svarsfördelningar. Från 30/70/0 till 70/0/40, där den första varianten är den mest lättolkade. Av nettotalen bildas sedan tidsserier och för frågor som endast har ja eller nej som svarsalternativ bildas tidsserien av den procentuella andelen företag som svarat ja.

Om Bemanningsbarometern Konjunkturinstitutet, KI, har frågat 144 företag med tjänster inom arbetsförmedling, rekrytering och personaluthyrning (SNI 73) om deras förväntningar på det närmaste kvartalet. KI redovisar även företagens svar på hur det senaste kvartalet har utvecklats.

102 av de tillfrågade 144 bemanningsföretagen har svarat (71 procent). Den senaste bemanningsbarometern publicerades den 4 november 2013.

(Se bifogade diagram!)

Henrik Bäckström Förbundsdirektör Bemanningsföretagen