Benders leverantör Cementa bäst i världen

Benders leverantör Cementa bäst i världen

Cementa tillhör världsklassen när det gäller miljöinvesteringar i cementproduktion och har varit vår leverantör sedan starten 1960. Nu har de belönats som bäst i världen på att ersätta fossila bränslen och vi är stolta över att sammarbeta med en leverantör med stort miljöfokus.

Benders har ett djupt miljömedvetande och vi väger noggrant våra beslut mot miljökonsekvenser innan genomförande. Vi är miljöcertifierade sedan 1999 och var först i Sverige att miljöcertifiera en takpanneindustri.

Cementa i Slite belönades med första pris och utsågs till bästa cementfabrik i världen vad gäller användning av alternativa bränslen som ersättning för fossila bränslen vid den årliga internationella CemFuels-konferensen i Dubai den 16 februari.

På plats i Dubai var Cementas produktionschef Fred Grönwall för att ta emot utmärkelsen som Cementa vann i konkurrens med samtliga av världens stora cementproducenter.

”Vi är enormt stolta och glada över det här priset” - Fred Grönwall, produktionschef Cementa

I motiveringen lyfte man fram Cementas arbete med att gå från 40 procent till 60 procent alternativa bränslen mellan år 2012 och 2014. Och dessutom uppmärksammades hur de gått till väga i själva processen med att genomföra det här arbetet.

Per Ole Morken, fabrikschef Cementa i Slite säger att han uppfattar utmärkelsen som en bekräftelse på ett bra arbete.

– Vi är världsledande och ligger i framkant globalt när det gäller arbetet med att ersätta fossila bränslen, säger per Ole Morken, och hela vårt team är väldigt motiverade och delaktiga i arbetet att med bibehållen produktkvalitet lyckats nå så långt i vårt viktiga hållbarhetsarbete.

Cementa AB är ett av Sveriges största byggmaterialföretag och ingår i den internationella koncernen HeidelbergCement som har över 51 000 medarbetare i fler än 40 länder. Cementa tillverkar och marknadsför cement samt erbjuder kunskap om användning av cementbaserade produkter. Cementa står för en nollvision vad gäller utsläpp av koldioxid sett till cementprodukternas livstid. En nollvision kring koldioxidutsläpp för cement bygger på tekniksprång, vardagseffektivisering och livscykelperspektiv.

Vi gratulerar Cementa till utmärkelsen.