Partnerskap avgörande för att hitta nya affärer

Årets Beneli Academy med fokus på smarta etiketter är precis avslutad. Under de två dagarna målade ett femtiotal branschexperter tillsammans upp industrins framtid. Att omfamna ny teknologi och att arbeta i partnerskap med andra aktörer är nyckeln till framgång.

Hur kan man veta om ett vaccin som färdats från en världsdel till en annan haft en obruten köldkedja och därför inte förstörts under transporten? Det är en mångmiljonfråga som varje år skulle kunna rädda tusentals människoliv och spara stora summor pengar.

Under den första konferensdagen berättade den humanitära organisationen Läkare Utan Gränser (MSF) hur man i samarbete med Beneli och innovationsaktören Acreo just nu utvecklar en lösning till den problematiken.

– De här dagarna har vi inte pratat etiketter. I stället har vi i industrin fokuserat på hur man genom att arbeta i partnerskap kan hitta lösningar till konkreta samhällsproblem, berättar Robert Östman, VD på Beneli och initiativtagare till konferensen. Genom att kombinera den expertis som finns i två eller tre företag kan man få enorma konkurrensfördelar.

Samarbete var ett ledord under konferensdagarna.
Aldrig tidigare har konkurrensen varit så hård och för det enskilda företaget räcker inte alltid den egna produkten för att bli tillräckligt attraktiv på marknaden. Lösningen kan då ligga i att kombinera den egna produkten med någon annans teknologi.

– Jag tror på det här med ”collaborative development”, att två eller flera tillverkare gemensamt hittar en affär. För att detta ska fungera krävs att man vågar visa upp sig och vara öppen. Under konferensdagarna har det funnits en stor värme bland deltagarna. Både kunder och branschkonkurrenter har suttit i samma rum och utbytt idéer och tankar, något som är ganska unikt.

Ett företag som valt att arbeta i nära samarbete med andra är det internationella byggteknikföretag Hilti som höll i en av presentationerna. För att stärka sin konkurrenskraft har de utvecklat ett komplett servicekoncept som inkluderar hardware, software och tjänster. Ett erbjudande som bland annat kräver tillgång till smarta etiketter. Produkten har vunnit stor framgång och rullas just nu ut över hela världen.

Att omfamna ny teknologi vitalt för alla som vill uppnå konkurrenskraft.
– För att hänga med gäller det att förstå de nya teknologierna och att använda dem till sin fördel. Allt sker med en enorm hastighet och påverkar oss alla, förklarar Robert Östman. I dag är smart phones en förutsättning för att utveckla innovativa lösningar, om inte vi utnyttjar den möjligheten kommer konkurrenterna att göra det.

Som ett led i tänket att arbeta i partnerskap har Beneli valt att erbjuda konferensen helt kostnadsfritt. Samtliga föreläsare har också ställt upp på en ideell basis.

– Det här är en win-win för oss alla, för att lyckas måste man vara en del av en helhet. Nästa Beneli Academy är inplanerad till februari 2017.

För mer information kontakta:
Robert Östman, VD
Mejl: robert.ostman@beneli.se