Gothia Triple Towers

Gothia Triple Towers

Triple Towers

Gothia Towers – Europas största helintegrerade hotell-, mäss- och konferensanläggning

BENGT DAHLGREN PROJEKTERAR, i ett Partneringprojekt, tillsammans med Svenska Mässan och PEAB det som skall bli ett av Europas största Hotell med över 1200 rum.

Projektet består av två etapper där den ena omfattar en påbyggnad av East som byggdes 1984 och det som skall bli ”Crown Tower”. Den översta fläktrumsvåningen rivs bort samt i två underliggande våningar behåller man bara ytterväggar samt hisskärnan. På detta bygger man 6 nya våningar och renoverar de tre översta våningarna. Crown Tower kommer innehålla en Wellnessavdelning med pooler, Relaxavdelning, Gym samt Hamam-avdelning.

Man bygger här även något mycket spektakulärt, en öppen bassäng, helt i glas, som kommer hänga ut på 19:e våningen, 49m över marken, med en panoramahiss som passerande igenom.

Ovanför Wellnessvåningarna blir det 4 hotellrumsvåningar med 51 st lite större rum samt en Supersvit. Överst blir det en gourmetrestaurang med en utvändig terrass mot sydväst.

Det nya tredje tornet, som kommer heta East, kommer att bli 29 våningar högt och ha närmare 480 rum.

Entrévåningen kommer innehålla en ny lobby, restauranger, mötesrum mm.

Konferensrum och personalmatsal kommer ligga på plan 2.

Plan 3 innehåller både kontor och hotellrum. Från plan 4-27 är det sedan hotellrum, ca 20st/plan, På plan 28 är en konferensrumsvåning och på plan 29 blir det precis som överst i alla tornen ett kök och en restaurang. Detta torn blir den högsta byggnaden i Göteborg (om man bortser från Lisebergs-tornet) och i restaurangen kommer man ha utsikt åt alla vädersträck.

De tre tornen kommer även bindas samman med gångar på plan 20. Det skall primärt underlätta att ta sig till Wellnessavdelningen från de andra tornen utan att behöva åka ner till lobbyvåningen men de används också för utrymning av Crown.

Byggnaderna värms med fjärrvärme och fjärrkyla från Göteborg Energi.

Hotellrummen kommer att klimatiseras i huvudsak via komfortmoduler ovan hallens undertak med fläktar, värme och kylbatteri för att säkerställa klimatet. Klimatet i hotellrummen kommer att styras beroende på om rummet är obokade eller inte för att spara energi då rummet är tomt.

Man installerar automatiska sprinkler i alla utrymmen som aktiverar om en brand skulle uppstå. Detta ger ett effektivt skydd som kompenserar för de problem räddningstjänsten kan ställas inför i så här pass höga byggnader.

Slutligen kommer man att miljöklassa Crown och East enligt Breeam med målet ”Very Good” och dokumentation av detta pågår för fullt.

Crown beräknas vara klart hösten 2013 och East vid årsskiftet 2014/2015 och anläggningen blir då Europas största helintegrerade hotell-, mäss- och konferensanläggning.

Fakta Bengt Dahlgren Brand & Risk
Bengt Dahlgren Brand & Risk är ett av 6 dotterbolag och består idag av 40 stycken Brand-, Risk- och Sprinkleringenjörer.