Beoplay M5 – Trådlös musik i hela hemmet är snyggare än någonsin

Pressmeddelande   •   Jan 05, 2017 19:00 CET

Beoplay M5 finns i två färger: Natural och Black, pris SEK 5.999.

B&O PLAY lanserar en tredje medlem i familjen av trådlösa högtalare för hemmet – nya Beoplay M5 med ett varmt uttryck i exklusiv design och Bang & Olufsens välbalanserade Signature Sound gör sig perfekt tillsammans med din inredning. Beoplay M5 – designad av den prisbelönta formgivaren Cecilie Manz – har ett hölje av exklusivt ulltyg och imponerande 360 graders ljudspridning, oavsett högtalarens placering i rummet. Med inbyggd tillgång till musiktjänster som Spotify och Deezer kan du ansluta Beoplay M5 till andra trådlösa högtalare för att få en komplett multiroom-upplevelse.

”Sedan musiken blev trådlös har vi blivit alltmer benägna att låta större högtalare ta plats i hemmet igen. Beoplay M5 är utformad för den som gärna ser att musiken och högtalarens utseende spelar en väsentlig roll i inredningen, och inte göms undan. Och så kan man koppla ihop Beoplay M5 med andra trådlösa högtalare, för att på ett enkelt sätt låta musiken flöda genom hemmets alla rum”, säger Jens Jermiin, Head of Global Marketing hos B&O PLAY.

Ljud som passar ditt hem

Det visuella uttrycket hos Beoplay M5 är inspirerat av idén om att ljud ska vara en integrerad del av inredningen i hemmet. Beoplay M5 baseras på samma formspråk som hos Beoplay A6 och Beoplay A9, och liksom sina föregångare har också Beoplay M5 ett exklusivt hölje av ulltyg från Kvadrat, Europas främsta textilföretag. Ullhöljet går lätt att byta, så att du kan anpassa högtalaren efter inredningen. Tyget – en väv av fina, flerfärgade trådar – är akustiskt transparent, så att ljudet flödar obehindrat genom det.

Fantastiskt hantverk

Överst på högtalaren finns en platta av aluminium – mattborstad och anodiserad för att ge ett gediget, exklusivt uttryck. Skivan, i det närmaste fascinerande att röra vid, är ett taktilt gränssnitt som på ett befriande enkelt sätt låter dig styra grundläggande funktioner. Genom att rotera plattan 15 grader med- eller moturs reglerar du ljudstyrkan. Sedan återgår skivan automatiskt till utgångsläget – inte för snabbt och inte för långsamt, utan med en rörelse som är ett praktexempel på funktionell design. Genom att trycka lätt på skivan startar du uppspelning av musiken eller pausar pågående uppspelning. När Beoplay M5 är inaktiv kan du använda samma rörelse för att starta högtalarens JOIN-funktion och spela upp ljud från andra aktiva streamingkällor i hemmet.

”Hur ljud fungerar och används i vardagen – det vill säga som en naturlig samlingspunkt för familjen – gav oss inspiration till designen hos Beoplay M5. Formen förmedlar att ljudet projiceras från alla vinklar, och visuellt kan högtalaren antingen passa in eller sticka ut, beroende på vad man föredrar”, säger den danska, prisbelönta industridesignern Cecilie Manz.

Fyll hemmet med True360-graders Bang & Olufsen Signature Sound

Under aluminiumskivan finns ett hölje av styv polymer. Höljet rymmer en stor akustisk kammare som levererar Bang & Olufsens kritikerrosade Signature Sound, ett optimerat ljud för hemmiljöer.

• Beoplay M5 är utrustad med ljudtekniken True360, som gör att du alltid får en perfekt ljudupplevelse, oavsett var du befinner dig i förhållande till högtalaren. Tre diskanter, jämnt fördelade runt högtalarens omkrets, en bas-/mellanregisterenhet framtill och en kraftfull bas med 5 tums slaglängd som riktar all energi ner mot den specialdesignade öppningen i botten, ger jämn spridning av Bang & Olufsens välbalanserade Signature Sound i hela rummet.
  • Tre förinställda ljudlägen optimerar ljudet, oberoende av högtalarens placering i rummet. Du kan välja någon av följande tre inställningar i Beoplay-appen: fristående, hörn eller vägg.
  • För att optimera Beoplay M5 som separat högtalare har B&O PLAY utvecklat Ambient Technology – en särskild teknik som gör det möjligt att skapa stereoupplevelser med endast en högtalare. Tekniken, som baseras på DSP och det senaste inom psykoakustik, boostar de signaler som har försvagats på grund av Beoplay M5:s kompakta format.
  • Beoplay M5:s unika akustiska konstruktion gör det också möjligt att använda Bang & Olufsens patenterade ljudreflekterande teknik och att styra ljudflödet med teknik som ”beam-direction-control” och ”beam-width-control” – enklare versioner av den teknik som även används i Bang & Olufsens flaggskepp BeoLab 90.

Chromecast built-in, för ljud i alla rum

Beoplay M5 levereras med Chromecast built-in[1], så att hela familjen kan streama miljontals låtar i okomprimerat format (upp till 96 kHz/24 bit) från fler än 100 streamingtjänster, till exempel Spotify, Google Play Music och Pandora. Chromecast built-in är musik direkt från molnet, vilket innebär att du kan ansluta fler än enhet till dina högtalare medan du fortsätter att använda din telefon och spelar musik. Besvara samtal, spela spel eller skicka sms utan att ringsignaler och ljud från telefonen avbryter musiken.

Du kan enkelt ansluta Beoplay M5 till alla Cast-kompatibla högtalare, för att skapa en multiroom-upplevelse med musik i hemmets alla rum. Det gäller även B&O PLAY-högtalarna Beoplay A6 och Beoplay A9, som båda är försedda med Chromecast built-in och är självklara alternativ när du vill utöka systemet för att njuta av Bang & Olufsen Signature Sound i hela bostaden. Beoplay M5 har även stöd för Beolink Multiroom, Spotify Connect, QPlay 2.0[2] samt Bluetooth och Apple Airplay.

Pris och tillgång

Beoplay M5 finns i två färger: Natural och Black. Varianter i säsongsanpassade färger kommer senare. Rekommenderat försäljningspris för Beoplay M5 är SEK 5.999. Båda färgerna kommer att vara tillgängliga i Bang & Olufsens butiker, på www.beoplay.com/m5 och hos utvalda tredjepartsleverantörer från den 5 januari 2017.

_________________________________________________________________________________________

OM FORMGIVAREN

Cecilie Manz (1972) räknas som en av sin generations ledande danska industridesigner. I september 2014 vann hon utmärkelsen Kronprinsparrets Kulturpris för sitt bidrag till dansk design. Hon har arbetat med möbler, smycken, lampor och skulptur, och hennes bord Mikado ingår i MoMAs (Museum of Modern Art) designsamling. Cecilie Manz har designat Beoplay A2 (2014), Beolit 15 (2015) och Beoplay A1 (2016) för B&O PLAY.

SOCIALA MEDIER:

#beoplayM5

#CES2017

INFORMATION OCH KONTAKT:

Läs mer om B&O PLAY på: www.beoplay.com

Ladda ned högupplösta bilder: www.flickr.com/beoplay

Besök oss på Facebook: /beoplay

Besök oss på Instagram: @beoplay

[1] På marknader där Chromecast built-in är tillgängligt

[2]Gäller endast Kina

B&O PLAY är ett världsledande livsstils- och audiomärke för unga kreativa proffs. B&O PLAY grundades 2012 som ett systerbolag till Bang & Olufsen och är starkt förankrat i företagets 90-åriga erfarenhet av design, hantverk och produktinnovationer. Vi gör mer än att tillverka hörlurar, designa högtalare och sälja konsumentelektronik. Vi skapar upplevelser som ger gåshud. Prova själv, på www.beoplay.com