Pone och Grevy hittar hem till Skellefteå och Berättarfestivalen

Pressmeddelande   •   Feb 08, 2016 11:28 CET

Pone Shams Hakimi och Grevy Malombo har båda vuxit upp i Skellefteå. Nu hittar de hem igen för att vara värdar för North Tell, där de unga rösternas tar plats under Berättarfestivalen 2016. Just detta att "hitta hem" har på ett naturligt sätt vuxit fram som en röd tråd i årets festival, säger festivalledningen.

Det är två unga berättare med ett minst sagt internationellt perspektiv som nu återvänder till Skellefteå för att vara programvärdar för North Tell. Programmet för den festivalkvällen håller på att växa fram i samarbete med flera olika organisationer och de unga medverkande själva.

Pone Shams Hakimi är berättare med rötterna i Iran, uppvuxen i Skellefteå och numera med hela världen som sitt arbetsfält. Pone har deltagit i Skelleftebygdens berättarförenings utbyten med Migration Theatre i Bologna och Warszawa. Idag studerar hon vid Göteborgs Universitet.

– Jag är verkligen hedrad över att få komma tillbaka till min hemstad och vara med på detta fina arrangemang som North Tell är, säger Pone.

Grevy Malombo är sagoberättare med rötter i Kongo, uppvuxen i Skellefteå och en av de första unga berättarna som Skelleftebygdens berättarförening utbildade. Grevy har deltagit i föreningens utbyten med Migration theatre i Bologna och Warszawa. Idag studerar han vid Luleå Tekniska Universitet. Grevy var med redan för några år sedan när de här unga berättarkvällarna blev ett återkommande inslag på Berättarfestivalen i Skellefteå.

Hitta hem – årets röda tråd
Att hitta hem har blivit något av en röd tråd i den berättarväv som den åttonde upplagan av Berättarfestivalen är.

– Det ligger inte något strategiskt beslut bakom detta utan det här temat har snarare vuxit fram organiskt, säger Jonas Lundqvist i festivalledningen. När vi började samla in  planerade program från olika arrangörer och producenter upptäckte vi snart att begreppet "hitta hem" på ett naturligt sätt återkom i flera olika sammanhang och med många olika tolkningar. Det är nog helt enkelt en angelägen fråga idag, det kan sen gälla integration, glesbygdspolitik, mångfald eller annat.

Några exempel ur programmet: "Hitta hem" är temat för stipendietävlingen Berättarkraft, Riksteatern gästspelar med berättarföreställningen "Var är mitt hem", Västerbottens hembygdsförbund arrangerar en temadag med anledning av att 2016 är "Hembygdens år" och "Brev från en lotta" handlar om de finska barn som kom till Sverige från Finland under andra världskriget.

North Tell genomförs onsdag 20 april som en del av Berättarfestivalen 18-24 april. Programmet för BNorth Tell håller på att utformas, aktuell information finns här ››

Berättarfestivalen 2016 genomförs 18-24 april. Det är en vecka fylld med mer än etthundra berättarupplevelser. Evenemanget är ett samverkansprojekt mellan olika aktörer som vill ta vara på den starka berättartraditionen i regionen och skapa en arena i Berättarnas stad Skellefteå och Västerbotten. Huvudarrangörer till festivalen är Kultur Skellefteå, Skellefteå museum, Västerbottensteatern och Västerbottens museum. Den första festivalen genomfördes 2009. Huvudfinansiärer för festivalen är idag Skellefteå kommun och Region Västerbotten.

Kommentarer (0)