Berendsen går med i elbilstaxi-initiativet Nollzon

Nyhet   •   Jun 27, 2019 15:50 CEST

Berendsens medverkan i Nollzon innebär att samtliga beställningar av taxi till och från någon av Berendsens 26 anläggningar runt om i landet kommer att vara elbilsprioriterade när de beställs hos något av de taxibolag som är med i initiativet.

Bakgrunden till initiativet är att det just nu inte finns tillräckligt många elbilstaxi för att varje resa ska bli tyst och ren, men genom att prioritera elbilstaxi är Berendsen med och skapar efterfrågan på mer klimatsmarta fordon.

Taxi Stockholm, Taxi Kurir, Taxi 020 och Sverigetaxi är några av de taxibolag som har elbilar och är leverantörer till Nollzon-företag idag. Den som beställer taxi av dessa bolag till eller från kontoret får en elbil, om det finns tillgängligt.

- Berendsen arbetar aktivt för att minska koldioxidutsläppen från våra transporter och tjänsteresor. Samarbetet med Nollzon är ytterligare ett steg framåt i riktning mot ett långsiktigt mål mot klimatneutralitet, säger Lina K Wiles, hållbarhetschef på Berendsen. Ännu finns det inte tillräckligt många elbilar för att vi alltid ska få åka tyst och rent, men ju oftare vi ber om elbilstaxi, desto mer kan vi påverka vår närmiljö och det globala klimatet.

Om Nollzon
Nollzon är en ideell förening som grundades av Vattenfall, IBM, ABB, Gröna Bilister och Sustainable Innovation för att ge medarbetare hållbara transportalternativ som innebär minskade utsläpp och buller i städerna.

Taxibolag som är med i Nollzon i Stockholm är: Taxi Stockholm, Taxi Kurir, Bzzt, EcoTaxi, Sverigetaxi, Värmdö Taxi Taxi 020. I Göteborg: Electricab och E-smart. I Västerås: Tesla Taxi