​Lokalt samarbete mellan Berendsen och Malmö Högskola.

Nyhet   •   Jan 12, 2016 10:28 CET

Berendsen har under hösten 2015, för första gången, utfört ett projekt med en lokal högskola. Projektet som initierades av Berendsen gick ut på en tävling där studenter, inom utvalda design och kommunikationsprogram, fick designa en egen matta med temat ”motivation”. De vinnande mattdesignerna finns tillgängliga från mitten av januari 2016 för alla Berendsens kunder att hyra. Resultatet blev enastående och fler designer, än tidigare förbestämt, valdes ut som vinnare.

”Det blev en ”win-win” för både oss och för studenterna som har fått prova på hur ett uppdrag från arbetslivet kan komma att se ut. Vi har fått fantastisk feedback på resultatet internt samt av alla medverkade studenter. Mattorna kommer finnas tillgängliga från mitten av januari och en intern utbildning av konceptet kommer att ges till alla säljare inför realesen.” Craige Allen, Sales Development manager.

Projektet var utformat i tre delar. I del 1 deltog en universitetsadjunkt och en professor ifrån Malmö Högskola, studenter ifrån programmet Produktdesign samt ifrån Grafisk design och representanter ifrån Berendsen under ett uppstartsmöte. Projektet presenterades, liksom information om Berendsen som företag och mattbusinessen. Studenterna delades in i grupper likt ett verkligt upplägg i arbetslivet, med en student ifrån Produktdesign och en ifrån Grafisk design. Tillsammans med sina olika kunskaper och färdigheter fick de arbeta fram koncept och motiv. I del två guidades studenter i det kreativa av sina lärare. I del tre träffades studenterna, lärarna och representanterna ifrån Berendsen igen under en ”final” där studenterna fick presentera sina designer med bakgrundsinformation om hur de valt konceptet och motivet. Både representanterna ifrån Berendsen och lärarna gav feedback och tillslut fick Berendsen välja ut vinnarna.

Klicka här för att beställa