​Mångfald i fokus på Berendsen

Nyhet   •   Feb 07, 2019 21:15 CET

Den 11 februari går Malmö Näringsgala av stapeln och Berendsen är en av finalisterna i kategorin Mångfald. Berendsen har under många år fungerat som en integrationsmotor i såväl Malmö-regionen som i resten av Sverige. På 22 tvätterier runt om i landet arbetar människor från totalt 50 olika länder.

Under flera år har Berendsen anställt många kommuninvånare, både genom sommarjobb och via rekryteringar i samarbete med arbetsförmedlingen och kommunen.

Lars Hansson, HR-direktör på Berendsen sammanfattar Berendsens mångfaldsarbete;

–Mångfald är inte ett isolerat område, det är en naturlig och självklar del av vårt företag. För att inte tala om en framgångsfaktor. Varje lyckad anställning är en framgång för individen, för Berendsen och för samhället och detta har vi många exempel på.

I bolaget finns det i genomsnitt 43 procent kvinnor i ledande positioner och man arbetar aktivt med att lyfta fram goda exempel på kompetenta kvinnliga ledare i organisationen. Ett av de senare exemplen är Johanna Persson som vid årsskiftet tog över ansvaret som VD och blev därmed den första kvinnan på posten i bolagets historia.

– Berendsen strävar efter att ha medarbetare och chefer som speglar kunderna och samhället i stort och rekryterar från hela talangpoolen. Kreativitet väcks ur oliktänkande och vi söker en bredd i personalstyrkan för att få en bra dynamik i verksamhetsutvecklingen. Ett annat kvitto på att vårt arbete har gett önskat resultat ser vi i våra medarbetarundersökningar där vi får höga betyg på frågan om man kan rekommendera Berendsen som arbetsgivare, säger Johanna Persson.