Miljön mår bra av Berendsens tjänster

Nyhet   •   Okt 29, 2010 14:58 CEST

Rapport från European Textile Services Association (E.T.S.A.) visar på stora miljöbesparingar i form av mindre utsläpp av växthusgaser vid utnyttjandet av textiluthyrningstjänster som handduksrullar i bomull som tvättas jämfört med pappershanddukar, samt industriell tvätt av arbetskläder jämfört med tvättning i hemmet.

När E.T.S.A. lät undersöka förhållandet mellan att använda sig av en handduksrulle i bomull som tvättas och återanvänds och någon form av papper för att torka händerna, visar resultatet från Öko-Institut Freiburgs studie att handduksrullar i bomull genererar nästan 50 % mindre växthusgaser än pappershanddukar och 30 % mindre än pappershanddukar producerade med till hälften återvunnet papper.

Industriell tvättning av arbetskläder genererar ungefär 30 % mindre växthus gaser jämfört med om tvättningen sker i hemmet eller i icke kontrollerad tvätt. Detta bekräftar två oberoende studier som genomförts på uppdrag av E.T.S.A. Båda studier, den ena genomförd av Öko-Institut och den andra av 2.0 LCA Consultants, visar att textiluthyrningsservice reducerar utsläpp av växthusgaser.

Berendsens miljöarbete fokuserar på att minska utsläppen och förbrukning av kemikalier, vatten och energi utan att ge avkall på kvalitet.  Egna reningsverk är därför en självklarhet liksom det faktum att tre av våra produktionsenheter blir godkända av Miljömärkning Sverige (Svanen) under 2010.

Ett samarbete med Berendsen ska löna sig både när det gäller totalekonomin och miljön.

Klimatvinsterna kan snabbt gå förlorade om företagets tvätterier ligger så glest att man kör orimligt långa sträckor när man hämtar och lämnar tvätt.

- Leif Runeson - 2010-11-01 08:03 CET

Det stämmer, minskad förbrukning av vatten energi och kemikalier är bara en del av vårt miljöarbete. Vi arbetar även med andra aktiviteter för att minska miljöpåverkan så som optimerade transportrutter, utbildning av chaufförer i ECO-driving, inköp av material, etc.

- Fredrik Nordin - 2010-11-01 10:24 CET