​Arbetskläder renas från tungmetaller

Pressmeddelande   •   Feb 28, 2017 08:31 CET

Berendsen miljösatsar på nya reningsverk för tvätterierna av arbetskläder i Sundsvall, Umeå och Helsingborg under 2017. De mekaniska-kemiska reningsverken eliminerar förekomsten av farliga ämnen, som yrkeskläder ofta utsätts för, med upp till 96 procent.

-Vatten är en av världens mest värdefulla resurser och i cirka 20 år har vi arbetat med olika typer av vattenrening i våra tvätterianläggningar. Många är redan Svanenmärkta. Övergången till mekaniskt-kemiska rening har skett i omgångar, och i år gör Berendsen denna stora satsning på tre av tvätterierna, säger Thomas Eliasson, VD för Berendsen Textil Service AB.

Först ut är tvätteriet i Sundsvall som inviger sitt nya AL2[1]-reningsverk den 28 februari. I samband med nybyggnationen har tvätteriet också byggts ut och anpassat för att för att bli allt mer miljösmart.

-Reningsverket har testats under ett par månader och halten av tungmetaller reduceras nu med upp till 96%. Prov visar att även PH-värdet har sänkts till neutralt. Bara genom att använda ett professionellt tvätteri – istället för att tvätta arbetskläder själv – minskas förbrukningen av vatten, tvättmedel och energi samt en reducering av utsläpp av växthusgaser med 30 procent, säger Sture Harström, platschef på Berendsen tvätteri i Sundsvall.

I samband med byggnationen nya reningsverket har Berendsen även fört dialog med MittSverige Vatten&Avlopp som tar emot tvättvattnet.

-Det här går helt i linje med vårt uppströmsarbete. De gemensamma offentliga reningsverken är byggda för att rena avloppsvatten från hushållen. Extra föroreningar från industrin behöver renas redan vid källan, och som i det här fallet i tvätteriledet, för att avlasta både miljön och VA-kollektivets kostnader, säger Jessica Schröder, miljöingenjör på MittSverige Vatten&Avlopp.

För mer information:
Sture Harström, sture.harstrom@berendsen.se,telefon 070-679 39 30.

___________________

[1] De nya reningsverken utför mekanisk-kemisk rening av 3–6 kubikmeter avloppsvatten per timme enligt AL2-teknik. Det innebär i korthet att tvättvattnet först förfiltreras, sedan regleras PH-värdet, och därefter tillsätts flockningsmedel som binder smuts och kemikalier. Det slam som då bildas filtreras i band- eller lamellfilter. Det renade vattnet separeras och går ut i avloppet. Smutsslammet centrifugeras och massan lämna till deponi och överskottsvattnet renas ytterligare en gång.

Berendsen är Sveriges största leverantör av miljösmarta hyr- och tvättlösningar av arbetskläder och skor till alla typer av verksamheter inom industri- och tjänstesektorn. Vårt breda och flexibla sortiment anpassas till kundens profil, funktions- och säkerhetskrav samt skräddarsys utifrån individuella behov. Allt är utrustat med chip-teknik för full spårbarhet som bidrar till effektivare utnyttjande av kläderna och bättre totalekonomi. Berendsens sex affärsområden omsätter tillsammans 2 miljarder kronor och har 1 300 medarbetare som servar 35 000 kunder.