Berendsen begär överprövning, 51 personer riskerar att förlora jobben

Pressmeddelande   •   Maj 30, 2014 13:26 CEST

Berendsen förlorade Region Hallands upphandling av tvätteritjänster och kan tvingas att lägga ned sin tvättanläggning i Torup. Varsel lades i februari och 51 anställda riskerar nu
att sägas upp.

- Det här är en tuff dag för alla på Berendsens tvätteri i Torup. Våra medarbetare har gjort ett fantastiskt jobb under alla år på anläggningen med mycket nöjda kunder. Men vi kommer sannolikt
inte att kunna driva anläggningen vidare utan Region Halland, som stod för nära 50 procent av anläggningens intäkter under förra året, säger Thomas Eliasson, VD för Berendsen.

Berendsen kommer att begära överprövning och tittar nu på grunderna för detta. Vi ser brister i
utformningen av förfrågningsunderlaget vilket bl.a. gör att det inte att på ett objektivt sätt går att jämföra de olika anbudsgivarna, säger Thomas Eliasson.

Helhetssyn saknas

- De största förlorarna är så klart våra medarbetare i Torup som har gjort ett fantastiskt arbete med att försörja Region Hallands sjukhus med textilier, vilka är kritiska för deras verksamhet.

Det är också förvånande, från ett allmänt miljöperspektiv, att såsom förfrågningsunderlaget är utformat blir det svårt att uppfylla kommunens och regionens mål om ökad miljömedvetenhet och att
prioritera miljöanpassade lösningar. Enligt det vinnande anbudet kommer all tvätt att utföras i Örebro, där ingen hänsyn har tagits till transporternas miljöpåverkan. Som vi förstår det kommer en handduk att åka 75 mil innan den kommer tillbaka rentvättad, säger Thomas Eliasson.

Berendsen kommer att begära överprövning senast den 9 juni.

För mer information kontakta Thomas Eliasson, VD på 040-36 80 29

Berendsen är ett av Europas ledande företag inom textilservice och service till hygienutrustning. Vi skapar mervärden för kunder genom att erbjuda komplett service för hanteringen av arbetskläder och arbetsskor, renrumskläder, textilier till hotell, restauranger och vårdinrättningar, samt facility services så som entrémattor och hygienutrustning till offentliga toaletter.

Berendsen ägs av Berendsen Group som är ett börsnoterat engelskt bolag. I Sverige är vi ca 1 200 medarbetare och omsätter ca 1,6 miljarder kronor. Huvudkontoret ligger i Malmö. Läs mer på www.berendsen.se