Berendsen höjer ribban – certifierar samtliga Svanenmärkta tvätterier mot nya högre krav

Pressmeddelande   •   Jun 30, 2020 13:09 CEST

Som en del i sitt övergripande klimat- och miljöarbete har Berendsen omcertifierat sina nio miljömärkta tvätterier mot Svanens nya högre krav. Genom att kontinuerligt skärpa kraven säkerställs att Svanenmärket alltid garanterar att produkten eller tjänsten uppnår de högsta kraven på marknaden, och följer ny kunskap och teknisk utveckling.

Berendsens Svanenmärkta tvätterier har klarat Svanens nya skärpta krav, version 4.0 för textilservicetjänster, vilket speglar de stora förbättringar som gjorts på anläggningarna för att minimera miljö- och klimatpåverkan. Vattenförbrukningen i ett av Berendsens Svanenmärkta tvätterier är nu cirka 5,3 liter vatten per kilo tvätt – att jämföras med över 10 liter för en genomsnittlig tvätt hemma. Och anläggningarna använder i genomsnitt 33 % mindre energi, och ger upphov till 27 % mindre klimatutsläpp per kilo tvätt än de gjorde vid första certifieringen. Berendsens Svanenmärkta tvätterier har också i genomsnitt 63 % miljömärkta kemikalier, vilket gör att de med god marginal klarar kravet om minst 30 % för att få Svanenmärkas. Ser man till Berendsens samtliga tvätterier är andelen miljömärkta kemikalier ännu högre, hela 78 %.

”Jag är väldigt nöjd, inte bara för att vi kan möta de nya högre kraven, utan för att det i grunden handlar om en stor miljönytta genom de förbättringar som gjorts. 5 liter vatten hit eller dit kan låta marginellt, men med de mängder textilier vi hanterar motsvarar det mer än 130 stora simbassänger per år. Och 27 % mindre klimatutsläpp är på årsbasis lika mycket som att köra över 1800 varv runt jorden i en normalstor personbil”, säger Lina K Wiles, Hållbarhetschef på Berendsen.

En Svanenmärkt textiltjänst garanterar att såväl tvätt som distribution utförs med minimal påverkan på miljö och klimat, främst genom att minska användningen av vatten och energi, samt att använda mer skonsamma kemikalier. En stor andel av textilierna som köps in är också miljömärkta.

Svanens kriterier revideras kontinuerligt för att Svanenmärkta produkter och tjänster ska vara bland de bästa på marknaden. När kraven har funnits i några år utvärderas och omarbetas de utifrån ny kunskap, teknisk utveckling, och externa synpunkter. Sedan får de som använder Svanenmärket ansöka på nytt om licens.

– Det är bråttom om vi ska nå klimat- och miljömålen. Berendsens Svanenmärkta tvätterier har nu klarat de nya skärpta kraven och det innebär att de fortsätter att accelerera sitt miljöarbete och bidrar till stor miljönytta. Vi ser fram emot att fler tvätterier följer i deras spår, säger Nicholas Nehaul, rådgivare för tvätterier på Miljömärkning Sverige.

Berendsen är ledande inom textilservice både i Sverige och Europa, och hanterar varje år mer än 75 000 ton arbetskläder, lakan, handdukar, hygienutrustning och mattor åt hotell, restauranger, vårdgivare, industrier och fastighetsägare.

Vi har 70 års erfarenhet av cirkulära hyrlösningar, och genom att äga hela kedjan från design till logistik, tvätt och återvinning kan vi optimera både miljöprestanda och effektivitet.

Berendsen Textil Service AB ingår i Elis, ett börsnoterat franskt bolag. I Sverige är vi 1400 medarbetare och omsätter 2,3 miljarder kronor. Huvudkontoret ligger i Malmö och vi har 26 anläggningar spridda över landet.

www.berendsen.se