​Berendsen investerar i Sveriges första eldrivna distributionsbil för mattor

Pressmeddelande   •   Jul 01, 2019 08:00 CEST

Som en del av att minska sitt fossilberoende har textilserviceföretaget Berendsen investerat i den första 100% eldrivna distributionsbilen för mattor. Investeringen är ett viktigt steg för att uppfylla framtidens krav på effektiva och klimatsmarta transporter.

Det är tvätterianläggningen i Arlöv som är först ut med den nya eldrivna distributionsbilen som kommer att leverera mattor till Berendsens många kunder runt om i Helsingborgs- och Malmöområdet.

- Elektrifieringen är viktig om vi ska uppfylla Sveriges klimatmål att minska CO2e-utsläppen från transporter på väg med 70 procent, säger Lina K Wiles, Hållbarhetschef på Berendsen. För att minska vårt fossilberoende måste vi se över och göra förändringar på transportsidan, bland annat genom att införa fler elbilar i vår fordonsflotta.

Med den här typen av eldrivna distributionsbilar behöver Berendsen heller inte kompromissa med lastkapacitet eller transporteffektivitet – snarare tvärtom.
- Lastutrymmet är samma som i våra dieselbilar och bilen är lika snabb i stadstrafik med last som utan – till skillnad mot en bensin- eller diesel som kan gå trögare vid full last, säger Patrik Nyholm, inköpschef på Berendsen.

Framförallt ser Berendsen stora fördelar med använda elbilar i stadskörningar där man har kortare körsträckor med många stopp. En stor skillnad mellan en dieselbil och en elbil är att elbilen drar nästan ingen energi när den står stilla. Tysta och avgasfria distributionsbilar bidrar också till en hälsosammare stadsmiljö och en behagligare arbetsmiljö för chaufförerna.

- Vi ser att kunderna skärper sina krav. I detta fall är det Helsingborgs stad som kräver fossilfri distribution i sin upphandling, en inriktning som vi välkomnar och hoppas att allt fler kunder tar efter, avslutar Lina K Wiles.

Fakta Volkswagen Crafter – skåpbil för distribution.
Bilen är framför allt lämplig i stadsmiljö där den dagliga körsträckan är 70–100 kilometer med hundratals stopp. Det innebär att den är idealisk för bud-, paket- och varuleveranser i städer. e-Crafter har anpassats för dessa förhållanden med sin motor på 136 hk (100 kW) och ett vridmoment på 290 Nm från stillastående. Litiumjonbatteriet är helt integrerat i chassit vilket gör att hela lastvolymen på 10,7 m3 är användbar.

Om Berendsen

Berendsen är ledande inom textilservice både i Sverige och Europa. Vi skapar mervärden för våra kunder genom att ta hand om hanteringen av arbetskläder, bädd- och badlinnen, hygienutrustning och golvvård. För att frigöra tid och pengar för kunden och optimera resursanvändningen erbjuder vi våra produkter och tjänster i ekonomiskt och miljömässigt fördelaktiga hyrkoncept. Berendsen Textil Service AB ingår i Elis, ett börsnoterat franskt bolag. I Sverige är vi 1400 medarbetare och omsätter 2,1 miljarder kronor. Huvudkontoret ligger i Malmö och vi har 26 anläggningar spridda över landet. www.berendsen.se