Berendsen satsar i Jämjö

Pressmeddelande   •   Nov 12, 2010 15:55 CET

I onsdags invigde Berendsen Textil Service det moderniserade tvätteriet i Jämjö. Investeringen på ca 8 miljoner kronor har resulterat i ett toppmodernt tvätteri med fokus på kvalité, minskad miljöpåverkan och inte minst förbättrad arbetsmiljö.

I april påbörjades ombyggnaden som bl.a. var nödvändig för att kunna slå samman de båda anläggningarna Olofström och Jämjö, vilket nu är genomfört.

– Här har varit ett riktigt byggkaos, säger platschefen Håkan Andersson, som berömmer personalen som trots detta lyckats leverera all tvätt i tid till kunderna.

I Jämjö tvättas varje vecka 7,5 ton tvätt, vilket motsvarar ca 12 500 plagg, som sedan torkas, vid behov lagas, viks ihop och körs tillbaka till kunderna en vecka senare. Med de nya maskinerna, som var och en kostar närmare en halv miljon kronor, blir detta jobbet mycket enklare. Till exempel så lutar maskinen framåt när tvätten är klar så att den blir lättare att plocka ur, alla arbetsbord är höj och sänkbara för anpassad arbetshöjd mm. Håkan Andersson berättar att fokus låg på bra ergonomi och ökad miljöprestanda vid valet av nya maskiner och ombyggnad av lokalerna.

Berendsen har ett resurshållningsprogram, WECO, som kontinuerligt mäter och följer upp åtgången av vatten, el, olja samt kemikalier. Med moderniseringen i Jämjö ser vi en rejäl minskning av vårt tidigare WECO tal säger Håkan Andersson.

Håkan Andersson

Platschef Jämjö

0708-596815

Berendsen är ett av Europas ledande företag inom textilservice. Vi skapar mervärden för kunden genom att ta hand om hanteringen av arbetskläder, bädd- och badlinne, hygienutrustning och golvvård. För att frigöra tid och pengar för kunden erbjuder vi våra produkter och tjänster i totalekonomiskt fördelaktiga hyrkoncept.