Berendsen utökar friidrottsengagemang

Pressmeddelande   •   Nov 13, 2014 13:00 CET

Berendsen utökar sitt engagemang i Svensk Friidrott och har nu ingått ett nytt avtal med Svenska Friidrottsförbundet där de stöttar två av landets största friidrottstalanger, spjutkastaren Kim Amb och mångkamperskan Sofia Linde. Dessa två kommer att vara ambassadörer för Berendsen och synas i företagets olika marknadsföringssammanhang.

– Vi ville gärna ha en ung tjej och en ung kille som är väldigt engagerade i sitt idrottande och som har en positiv attityd till idrotten. Vi tycker att både Kim och Sofia passar bra med Berendsens profil, säger Fredrik Nordin, marknadschef på Berendsen.

För Svensk Friidrott är det viktigt att kunna hjälpa talanger att fortsätta utvecklas. Genom samarbeten av det här slaget fördjupas relationen mellan såväl förbundet och dess partners, men också mellan förbundet och de aktiva idrottarna.

– Det känns spännande och är betydelsefullt att Berendsen ser ett värde i att använda våra aktiva som förebilder i sin marknadsföring. Det bidrar till att marknadsföra friidrotten i stort och rekryteringen av morgondagens friidrottstjärnor, säger Jan Larsson, Marknadschef på Svensk Friidrott.

Stödet från Berendsen betyder mycket för Sofia Linde och Kim Amb i deras satsning mot kommande mästerskap.

– Det känns jättespännande, det är hur kul som helst att få inleda det här samarbetet. Att få ekonomiskt stöd på det här sättet betyder väldigt mycket för mig som elitsatsande idrottare, säger Sofia Linde.

– Att Berendsen stöttar svenska friidrottslandslaget är jättekul och att jag blivit en representant för det känns ännu roligare, säger Kim Amb.

Svensk Friidrott och Berendsen har sedan ett drygt år tillbaka ett djupgående samarbete där Berendsen tvättar de svenska friidrottslandslagens kläder. I och med det nya avtalet fördjupas relationen ännu mer.

Jan Larsson
Marknadschef Svensk Friidrott
070 379 86 22

Fredrik Nordin
Marknadschef Berendsen
070 250 08 75

Berendsen är ett av Europas ledande företag inom textilservice och service till hygienutrustning. Vi skapar mervärden för kunder genom att erbjuda komplett service för hanteringen av arbetskläder och arbetsskor, renrumskläder, textilier till hotell, restauranger och vårdinrättningar, samt facility services så som entrémattor och hygienutrustning till offentliga toaletter.

Berendsen ägs av Berendsen Group som är ett börsnoterat engelskt bolag. I Sverige är vi ca 1 200 medarbetare och omsätter ca 1,6 miljarder kronor. Huvudkontoret ligger i Malmö. Läs mer på www.berendsen.se