Berendsen varslar 61 i Ockelbo

Pressmeddelande   •   Jun 04, 2013 13:00 CEST

Berendsen varslar idag 61 personer om uppsägning vid anläggningen i Ockelbo. Anledningen är att avtalet med Landstinget Gävleborg, som står för 50 procent av anläggningens intäkter, går ut i december 2013. En ny upphandling sker under hösten. Om Berendsen vinner uppdraget fortsätter verksamheten, annars avvecklas anläggningen i Ockelbo.

- Det är mycket tråkigt att behöva varsla om uppsägning, men vi har inget annat val. Verksamheten i Ockelbo står och faller i stort sett med avtalet för landstinget Gävleborg, säger Country Manager, Håkan Olsson.

Förhandlingar med fackliga representanter för att diskutera situationen inleds efter semesterperioden. Det formella beslutet om eventuell nedläggning och överflyttning av verksamhet kommer att ske tillsammans med de fackliga representanterna.

Alla detaljer om när en avveckling kommer att ske, hur länge verksamheten fortsätter och andra frågor kopplade till varslen kommer att diskuteras i förhandlingar med facket.

- Vi har genomfört ett omfattande analysarbete för att se om vi kan överföra andra uppdrag till
Ockelbo eller finna andra sätt för att kompensera bortfallet. Tyvärr måste vi konstatera att det inte går att skapa lönsamhet utan landstingsavtalet, säger Håkan Olsson.

Verksamheten är idag lönsam och fullt fungerande. Om en avveckling blir aktuell överförs de
uppdrag som återstår till Berendsens anläggning i Eskilstuna.

För mer information kontakta:

Håkan Olsson, Country Manager, Healthcare

0705 – 15 41 90, hakan.olsson@berendsen.se

Thomas Eliasson, VD

0706 – 61 06 89, thomas.eliasson@berendsen.se

Berendsen är ett av Europas ledande företag inom textilservice och service till hygienutrustning. Vi skapar mervärden för kunder genom att erbjuda komplett service för hanteringen av arbetskläder och arbetsskor, renrumskläder, textilier till hotell, restauranger och vårdinrättningar, samt facility services så som entrémattor och hygienutrustning till offentliga toaletter.

Berendsen ägs av Berendsen Group som är ett börsnoterat engelskt bolag. I Sverige är vi ca 1 200 medarbetare och omsätter ca 1,6 miljarder kronor. Huvudkontoret ligger i Malmö. Läs mer på www.berendsen.se