Berendsens anläggning i Fristad nu Svanenmärkt.

Pressmeddelande   •   Dec 14, 2015 14:25 CET

Återigen har Berendsen klarat Svanens tuffa krav för certifiering, och det är med glädje och stolthet vi meddelar att vårt tvätteri i Fristad Svanenmärktes i november 2015. Detta innebär att nästan 8 000 ton mattor och moppar tvättas enligt hårda krav på miljö och hälsa varje år.

”Vi är väldigt glada över att anläggningen i Fristad blivit Svanenmärkt. Miljöarbetet är av yttersta vikt för oss, och vi känner ett stort ansvar att producera så miljövänligt som möjligt. Certifieringen är ett bevis på att vi arbetar på ett sätt som respekterar och tar hänsyn till miljön och vår omvärld. Därför kommer vi under 2016 även att Svanenmärka våra tvätterier i Arlöv och Stockholm.” säger Sören Roland, Country Manager Mats & Washroom.

”Vi är glada att Berendsen utökar sin Svanenfamilj med ännu ett tvätteri – det första med mattservice. Det finns stora miljö-, klimat- och hälsovinster att göra i tvätteribranschen och det här är ännu ett steg på vägen”, säger Caroline Karlsson, handläggare för Textilservice på Miljömärkning Sverige.

Hos oss på Berendsen är miljöarbetet en integrerad och viktig del av vårt dagliga arbete. Vår absoluta ambition är att producera energisnålt, förbättra vår miljöprestanda, använda etiska affärsmetoder samt ställa miljökrav på våra leverantörer. Läs mer om vårt miljöarbete i vår broschyr Miljön i fokus.

Svanen är Nordens officiella miljömärke. Svanen har ett livscykelperspektiv och ställer höga miljökrav, som revideras kontinuerligt. Det gör det enkelt för konsumenter att välja de miljömässigt bästa produkterna. Svanen är också ett verktyg för företag som vill bidra till arbetet för ett hållbart samhälle. Miljömärkning Sverige AB ansvarar för Svanen och EU:s motsvarighet EU Ecolabel. Läs mer på: www.svanen.se

Berendsen är ett av Europas ledande företag inom textilservice och service till hygienutrustning. Vi skapar mervärden för kunder genom att erbjuda komplett service för hanteringen av arbetskläder och arbetsskor, renrumskläder, textilier till hotell, restauranger och vårdinrättningar, samt facility services så som entrémattor och hygienutrustning till offentliga toaletter.

Berendsen ägs av Berendsen Group som är ett börsnoterat engelskt bolag. I Sverige är vi ca 1 300 medarbetare och omsätter ca 1,8 miljarder kronor. Huvudkontoret ligger i Malmö. Läs mer på: www.berendsen.se