​Integrations- och hållbarhetsfrågor på agendan när Berendsen i Ockelbo fick besök av riksdagens förste vice talman Åsa Lindestam

Pressmeddelande   •   Feb 13, 2019 16:38 CET

Åsa Lindestam tillsammans med Magnus Jonsson och Patrik Jonsson samt Lars Melin, produktionschef Berendsen

På Berendsens anläggning i Ockelbo arbetar närmare hundra personer från tretton olika nationer. Dagligen passerar 16-20 ton tvätt från vård, hotell och restaurang genom tvätteriet. Det ställer krav på att alla förstår varandra.

Under måndagen besökte riksdagens förste vice talman Åsa Lindestam, tillsammans med Ockelbos kommunalråd Magnus Jonsson samt Patrik Jonsson, ordförande för S i Ockelbo Berendsen för att få veta mer om alla de viktiga mångfalds- och integrationsprojekt som pågår på företaget.

Att så många av oss har olika bakgrund ger en ger en otroligt bredd och kunskap, men med det kommer också vissa utmaningar. Med anledning av detta är det extremt viktigt att vi språkmässigt förstår varandra, och använder samma terminologi, säger produktionsledare Griztko Barlari Lovos.

För att säkerställa att alla förstår varandra erbjuder Berendsen svenskundervisning för den personal som är i behov av detta, varav hälften av utbildningen sker på arbetstid och hälften på fritiden. Under denna tid behöver exempelvis barnomsorg och liknande vara tillgängligt för de som deltar i projektet.

–Vi är väldigt glada och tacksamma över att företag tar de här initiativen vi talar om här i dag. Då måste vi i kommunen också göra vad vi kan för att möjliggöra för de anställda att ta del av det Berendsen erbjuder sina anställda, säger kommunstyrelsens ordförande Magnus Jonsson.

Ett annat stort projekt som kommer att sjösättas inom kort är Rotivation. Berendsen kommer här att vara del av ett forskningsprojekt i samarbete med Högskolan i Gävle, som löper över tre år. All produktionspersonal kommer att rotera mellan bestämda arbetsstationer. Syftet med projektet och forskningen är att se i hur stor utsträckning förbättrad ergonomi och ett jämlikt arbetsklimat kan påverka effektivitet, samarbetsförmåga, produktionsförbättring samt minska sårbarheten.

– Projektet Rotivation låter otroligt spännande. Det här är någonting jag verkligen vill följa upp, säger Åsa Lindestam.

Om Berendsen

Berendsen är ledande inom textilservice både i Sverige och Europa. Vi skapar mervärden för våra kunder genom att ta hand om hanteringen av arbetskläder, bädd- och badlinnen, hygienutrustning och golvvård. För att frigöra tid och pengar för kunden och optimera resursanvändningen erbjuder vi våra produkter och tjänster i ekonomiskt och miljömässigt fördelaktiga hyrkoncept. Berendsen Textil Service AB ingår i Elis, ett börsnoterat franskt bolag. I Sverige är vi 1300 medarbetare och omsätter 2,1 miljarder kronor. Huvudkontoret ligger i Malmö och vi har 24 anläggningar spridda över landet. www.berendsen.se