Malmö Stad tipsar - bättre miljö med Berendsens tjänster

Pressmeddelande   •   Jun 14, 2013 13:39 CEST

Malmö Stad har tillsammans med Energikontoret Skåne utvecklat en guide för hur företag kan miljöanpassa sina kontor som heter just "Miljöanpassa kontoret!" I detta material får läsaren en mängd tips både för klimatet, miljön och för plånboken. Man menar på att man ska börja fundera på vad som är enklast eller viktigast att börja med för just sitt egetkontor, och tipsar om att se till att gärna alla medarbetare blir delaktiga. "När man förstår varför man gör något blir allt både enklare och mera tillfredsställande", skriver man.

Vidare nämner man att Stadsdelsförvaltningen i Fosie har i samband med flytt till nya lokaler storsatsat på klimatsmarta och hållbara lösningar. Med målmedvetet arbete och gott samarbete med olika leverantörer har en arbetsplats som inspirerar andra skapats. En av åtgärderna som man vidtagit gäller valet av leverantör till hygienutrustningen till toaletterna:

"För att minska de stora mängderna restavfall från de 32 toaletterna har handdukshållare från
Berendsen installerats. Det ger även en ekonomisk besparing på längre sikt",
säger Bodil Johansson, Miljösamordnare på Fosie Stadsdelsförvaltning.

För mer information se broschyr från Malmö Stad, här.

Berendsen är ett av Europas ledande företag inom textilservice och service till hygienutrustning. Vi skapar mervärden för kunder genom att erbjuda komplett service för hanteringen av arbetskläder och arbetsskor, renrumskläder, textilier till hotell, restauranger och vårdinrättningar, samt facility services så som entrémattor och hygienutrustning till offentliga toaletter.

Berendsen ägs av Berendsen Group som är ett börsnoterat engelskt bolag. I Sverige är vi ca 1 200 medarbetare och omsätter ca 1,6 miljarder kronor. Huvudkontoret ligger i Malmö. Läs mer på www.berendsen.se