Med fokus på miljön - Berendsens anläggning i Veddesta är nu Svanencertifierad!

Pressmeddelande   •   Feb 22, 2016 13:47 CET

Det är med glädje och stolthet vi meddelar att vårt tvätteri i Veddesta Svanenmärkts i februari 2016. Certifieringen innebär att majoriteten av våra mattor och moppar, tillsammans över 15 000 ton, tvättas enligt hårda krav på miljö och hälsa varje år. Berendsen Svanenmärkte tvätteriet i Fristad redan i november 2015, och fortsätter nu arbetet med att certifiera fler anläggningar.

”Vi är oerhört stolta över att ännu en mattanläggning har blivit Svanenmärkt. Miljöarbetet är av yttersta vikt för oss, och vi känner ett stort ansvar att producera så miljövänligt som möjligt. Svanencertifieringen är ett bevis på att vi arbetar på ett sätt som respekterar och tar hänsyn till miljön och vår omvärld. Vårt miljöarbete är ständigt pågående, och under året kommer vi att Svanenmärka vårt tvätteri i Arlöv, vilket gör att alla våra mattvätterier arbetar enligt Svanens krav.” säger Sören Roland, Country Manager Mats & Washroom.

”Vi är glada att Berendsen adderar Veddesta till sin Svanenfamilj. Det innebär att majoriteten av deras mattor nu tvättas i Svanenmärkta tvätterier, och att Berendsen har tagit ytterligare steg på vägen mot de miljö-, klimat- och hälsovinster som finns att göra i tvätteribranschen. Att anläggningen, belägen i Järfälla, Stockholm, är företagets största gör det såklart extra spännande, säger Maria Tengqvist, handläggare för Textilservice på Miljömärkning Sverige”.

Hos oss på Berendsen är miljöarbetet en integrerad och viktig del av vårt dagliga arbete. Vår absoluta ambition är att producera energisnålt, förbättra vår miljöprestanda, använda etiska affärsmetoder samt ställa miljökrav på våra leverantörer. Läs mer om vårt miljöarbete här

Berendsen är ett av Europas ledande företag inom textilservice och service till hygienutrustning. Vi skapar mervärden för kunder genom att erbjuda komplett service för hanteringen av arbetskläder och arbetsskor, renrumskläder, textilier till hotell, restauranger och vårdinrättningar, samt facility services så som entrémattor och hygienutrustning till offentliga toaletter.

Berendsen ägs av Berendsen Group som är ett börsnoterat engelskt bolag. I Sverige är vi ca 1 300 medarbetare och omsätter ca 1,9 miljarder kronor. Huvudkontoret ligger i Malmö. Läs mer på: www.berendsen.se