Miljonsatsning gör Malmöanläggning till en av Sveriges modernaste

Pressmeddelande   •   Jan 29, 2019 11:40 CET

Jason och Alvaro arbetar i produktionen på anläggningen i Limhamn

Hotell- och restaurangbranschen i Malmö växer och Berendsen håller jämna steg. 25 miljoner kronor investeras nu i Limhamns tvättserviceanläggning som blir effektivare och mer miljövänlig.

Tvätteriet i Limhamn vänder sig till hotell och restauranger, två industrier som under de sista åren haft en betydande marknadstillväxt i Öresundsregionen. Flera nya hotell har öppnat och den generellt sett goda ekonomin har gjort att regionens restaurangbransch blomstrat. Det betyder mycket textilier att tvätta och en bra marknad för Berendsen.

– Det är ett högt tryck i hela regionen. Därför storsatsar vi nu: investerar i nya, modernare maskiner och ser över tvätteriets struktur och flöde, säger Johanna Persson, VD på Berendsen Textil Service AB.

Förändringarna, som görs med en investering på 25 miljoner, gör tvätteriet till en av nordens mest innovativa och moderna anläggningar. Den blir mycket mer effektiv och höjer miljöprestandan ytterligare, vilket är ett viktigt led i Berendsens strävan att vara den ledande aktören i branschen från ett miljö- och hållbarhetsperspektiv.

– Vi strävar efter att våra anläggningar ska ha goda arbetsförhållanden och så begränsad miljöpåverkan som möjligt. Effektivare produktionsprocesser är en del i miljöarbetet, fortsätter Johanna Persson.

Att tvätta för serviceindustrin innebär säsongsstyrda toppar och dalar. Lyftet av Limhamns-anläggningen innebär att kapaciteten ökar med ungefär 50 procent.

– Det innebär att vi blir ännu mer pålitliga. Nu kommer vi att kunna ta hand om våra kunder ännu bättre. Även under absoluta högsäsong kommer vi ha kapacitet för all efterfrågan, säger Håkan Olsson, regiondirektör på Berendsen i Malmö.

På tvätteriet i Limhamn jobbar ungefär 70 fast anställda personer. Nu kommer nya toppmoderna maskiner installeras och anläggningen ska rustas upp, bland annat med restaurerade golv och förbättrat inomhusklimat.

– Det är otroligt roligt. Det här är en unik storsatsning. Det kommer bli mycket bättre för de anställda, för kunderna och för ägarna. Det är win-win. För oss är det otroligt viktigt att från ett arbetsmiljöperspektiv skapa de bästa arbetsplatserna för våra anställda. Det är extra kul att vi gör det här i Limhamn, en anläggning som funnits länge. Nu förbereder vi oss på att ha en hypermodern anläggning i sommar för att kunna serva våra kunder ännu bättre. Vi vill inte bara möta våra kunders förväntningar på vårt ansvarstagande som betrodd leverantör – vi ska överträffa dem, säger Håkan Olsson.

Om Berendsen

Berendsen är ledande inom textilservice både i Sverige och Europa. Vi skapar mervärden för våra kunder genom att ta hand om hanteringen av arbetskläder, bädd- och badlinnen, hygienutrustning och golvvård. För att frigöra tid och pengar för kunden och optimera resursanvändningen erbjuder vi våra produkter och tjänster i ekonomiskt och miljömässigt fördelaktiga hyrkoncept. Berendsen Textil Service AB ingår i Elis, ett börsnoterat franskt bolag. I Sverige är vi 1300 medarbetare och omsätter 2,1 miljarder kronor. Huvudkontoret ligger i Malmö och vi har 24 anläggningar spridda över landet. www.berendsen.se