Nytt liv åt gamla arbetskläder

Pressmeddelande   •   Okt 16, 2018 15:38 CEST

I ett projekt tillsammans med modeföretaget Cheap Monday och Re:Textile, ett forskningsprojekt som drivs av Textilhögskolan i Borås, har Berendsen varit med och bidragit till en helt ny kollektion framtagen av använda arbetsplagg.

I Sverige slängs 80 000 ton textilier varje år och syftet med projektet är att förlänga livstiden på redan använda textilier och hitta innovativa lösningar för en mer hållbar modeindustri.

– För oss som marknadsledande aktör inom textilservice är ämnet högaktuellt. Hållbar resursanvändning och cirkulära flöden är grundstenar i vår affärsmodell, säger Johanna Persson VD på Berendsen. Vårt erbjudande är uppbyggt kring ett kretsloppstänk där vi hyr ut, tvättar och distribuerar olika typer av textilier till företag och organisationer. Genom att vi äger textilierna kan vi säkerställa maximal användning av varje plagg vilket i sin tur bidrar till en smartare resursanvändning. Att ta processen vidare ett steg och ge kasserade plagg nytt liv genom smart re-design ser vi som en självklar möjlighet att ytterligare bidra till en mer hållbar konsumtion.

Cheap Monday har ett stort hållbarhetsfokus:

– I denna C/O Cheap Monday kollektionen använder vi plagg som annars skulle ha kasserats. Då det finns ett mängd plagg i samma design är detta projekt skalbart, vilket gör det unikt. Att få ge dessa produkter ett nytt liv känns jättebra, särskilt som varje enskilt exemplar bär på sin historia säger Carl Malmgren, Creative Director på Cheap Monday.

Förutom delaktighet i Re:textile projektet deltar Berendsen även i andra initiativ som syftar till att skapa nya cirkulära textilflöden.

– Vi ser hela tiden över våra flöden och försöker hitta nya, hållbara samarbeten för att ta fram arbetssätt och tjänster för att minimera mängden nyproducerade textilier. En del är att ta fram hållbara plagg med så hög kvalité och bra design att de tål att återanvändas. En annan del är att titta på olika återvinnings- och sorteringsformer för att minska mängden textilt avfall samt att arbeta mot en mer hållbar materialförsörjning, avslutar Johanna Persson.

Kollektionen finns till försäljning på Cheap Mondays hemsida och hos utvalda återförsäljare.

Berendsen är ledande inom textilservice både i Sverige och Europa. Vi skapar mervärden för kunden genom att ta hand om hanteringen av arbetskläder, bädd- och badlinnen, hygienutrustning och golvvård. För att frigöra tid och pengar för kunden erbjuder vi våra produkter och tjänster i totalekonomiskt fördelaktiga hyrkoncept. Berendsen Textil Service AB ingår i Elis, ett börsnoterat franskt bolag. I Sverige är vi 1300 medarbetare och omsätter 2,1 miljarder kronor. Huvudkontoret ligger i Malmö och vi har 24 anläggningar spridda över landet.
www.berendsen.se