Besjälade medarbetare gör att Granit växer mer än branschen

Heminredningskedjan Granit tar marknadsandelar på en svag marknad. En viktig anledning är en medveten satsning på starka värderingar och besjälade medarbetare som brinner för kundservice. En stark försäljningsutveckling och en aktuell undersökning av branschtidningen Market bekräftar att man tänker rätt.

Granit tar marknadsandelar. Försäljningen i jämförbara butiker i Sverige ökade med 18,5 % i augusti jämfört med föregående år, samtidigt som den svenska heminredningsbranschen enligt fredagens siffror från HUI sjönk med 0,8 %. I juli ökade Granit med 12,1 % (branschindex 3,4 %) och i juni med 10,8 % (branschindex 4,5 %). Trenden är därmed att Granit har en betydligt starkare utveckling än branschen i övrigt.

Sammantaget har Granit under perioden jan-aug ökat med 8,3 % i jämförbara butiker, samtidigt som den svenska heminredningsbranschen i stort endast ökat med 1,3 % (enl HUI).

Under september har Granit haft de starkaste ökningstalen i år med makalösa 23,8 % (försäljningsutveckling i jämförbara butiker i Sverige jämfört med samma månad 2011), så den positiva trenden med tvåsiffriga ökningstal verkar hålla i sig.

– Bakgrunden till våra försäljningsframgångar är att vi breddat sortimentet med attraktiva nyheter som bl a industrilampor, mattor och småmöbler, samt att vi har ökat sälj- och kundservicefokus bland våra medarbetare. Det senare har vi uppnått genom bl a kunskapskvällar, säljtävlingar och en ökad transparens kring nyckeltal, säger Katarina Grapengiesser, VD på Granit.

Framtidstron är stor inom Granit. Efter att man under det senaste året tagit stora engångskostnader för att stänga tre olönsamma butiker satsar man nu på nyetableringar i attraktiva lägen. Den 3 september öppnades därför en ny butik i Oslo. Som komplement till butikerna lanseras i slutet av året en webbshop med syftet att göra de unika varorna tillgängliga för fler än storstadsbor.

Branschtidningen Market publicerade i augusti en undersökning av kundbemötandet hos 96 kedjor i Sverige, som placerar Granit främst inom heminredningssegmentet och på en sjundeplats totalt. På Granit menar man att placeringen är en följd av företagets medvetna arbete med att skapa en stark kultur med besjälade medarbetare.

Granits kundbemötande utgår mer från hur de anställda i kedjans butiker uppträder, än från en stor stab av kundtjänstmedarbetare. Service till och uppträdande mot kunder är avgörande framgångsfaktorer för kedjan, som startades 1997 av entreprenörerna Susanne Liljenberg och Anett Jorméus som ett svar på behovet av vettiga produkter för enkel och attraktiv förvaring. Det förvärvades 2008 av Bergendahls, ett svenskt värderingsstyrt handelsföretag i samma familjs ägo sedan starten 1922.

Granit är marknadsledare inom svensk fackhandel på området förvaring utifrån ledorden praktisk funktion, enkel form, bra pris och kvalitet. Årsomsättningen uppgår till drygt 100 MSEK genom tolv butiker i Sverige och två i Norge.

Katarina Grapengiesser, VD Granit, 0704-12 96 98

Eva-Lena Degerhäll, marknadschef Granit, 0708-74 02 05

Besjälade medarbetare tillgängliga för intervju:

Stockholm: Anna-Karin Linered, butikschef Granit (Kungsgatan 42), 08-21 92 85

Göteborg: Sara Roos, butikschef Granit (Vallgatan 19), 031-711 13 50

Helsingborg: Angelica Ockedahl, Granit (Väla), 042-20 22 44

Medieservice genom Mikael Lagerwall, informationschef Bergendahls, 0708-47 21 00, mikael.lagerwall@bergendahls.se.

Markets undersökningen genomfördes av Daymaker på uppdrag av Branschtidningen Market. Den är uppdelad i två delar; s k Mystery Shopping resp s k Mystery Calling, Mystery Web Mail och Mystery Web Facebook. Mer info om undersökningen på http://www.market.se/Brancher/Ovriga/Unik-studie-om-kundservice-De-ar-bast-pa-Facebook/.

Familjeägda Bergendahls äger och driver Granit som dotterbolag till handelshuset Bergendahl & Son AB, Sveriges femte största detaljhandelsföretag och det 102:a största i landet. I koncernen ingår dessutom Bergendahls Food (bl a City Gross), Duka Polen och Glitter.