Att se en landsbygd växa

Jag har fått förmånen att följa Oviken-bygdens ambitioner sedan jag började på Bergs Hyreshus. Det har hänt mycket i det området som påminner om de problem större städer talar om: bostadsbrist, förskola som inte räcker till, behov av mer fritidssysselsättningar och mötesplatser. Kort sagt ett samhälle som växer.

Senaste stora satsningen var Mötesplats Oviken, där vi är delägare. Den andra delägaren är bygden själva och som också har hand om den praktiska driften utav en fantastisk anläggning som på kort tid blivit en naturlig mötesplats. Till och med annonserna för hus som säljs i Myrviken har med att de ligger nära Mötesplats Oviken, så det har inte bara blivit ett hus utan framtidstro för en hel bygd.
Jag nämnde tidigare att det också är trångt i förskolan. Och det är det. Dessutom ligger den nuvarande förskolan lite avsides i förhållande till centrum och skola. Därför håller vi på att projektera en ny förskola i Myrviken, den här gången belägen precis intill Myrvikens skola. Givetvis större än den nuvarande för att kunna möta den efterfrågan som finns i bygden. Och jag tror också att den här satsningen, som givetvis görs för Bergs Kommuns räkning, bidrar till än mer framtidstro i Oviken-bygden. Vi kanske till och med skapar ett större tryck för inflyttning i området, vem vet?
När det gäller förskolan har Bergs Kommuns kommunalråd Therese Zetterman ställt upp och berättat kort i en video om vad som sker:

Vi satsar hårt de närmaste åren med nya lägenheter i Hackås och ny förskola i Myrviken. Och det tätt efter Mötesplats Oviken. Allt med grunden i något roligt där vi får förmånen att vara med: Att se en landsbygd växa.

Soliga hösthälsningar
/Hans