Bergs Hyreshus vill bygga nya lägenheter i Hackås

Pressmeddelande   •   Aug 25, 2015 08:04 CEST

Bergs Hyreshus AB vill bygga 8 nya lägenheter vid Hovslidenområdet i Hackås.
Behovet av nya lägenheter i Bergs kommun är stort och ser ut att öka under kommande år.
Hovslidenområdet i Hackås faller sig naturligt då det finns en lång kö för boende där samt att det är pendlingsavstånd till både Östersund och Svenstavik.

- Ett av våra främsta mål i kommunen är att vi behöver bli fler invånare. Att då också ha bostadsbrist är väldigt frustrerande. Nu tar vi första steget att bidra till fler bostäder i kommunen och det känns riktigt bra, säger Therese K Zetterman, kommunalråd Bergs Kommun.

Bergs Hyreshus AB har under en längre tid sett över hur man skall kostnadseffektivt kunna bygga hyreslägenheter i landsbygd. Förebilden är SABO kombohus BAS men det kan även bli andra lösningar då en upphandling enligt LOU först skall genomföras.
Målsättningen är 8 lägenheter och att alla lägenheter skall kunna användas oavsett om det är en barnfamilj, äldre eller någon med funktionsnedsättning. Flexibilitet och bra hyresnivå har varit ledord under processen.

- Det är klart det är roligt att få bygga nya bostäder. Det visar på en tillväxt och tillför något nytt i vårt bestånd. Hackås är också en ort med närhet till regionens centra, Östersund, samt Bergs kommuns centra, Svenstavik. Sedan flera år tillbaka har vi en längre kö för lägenheter i Hackås. Det är alltså en naturlig ort att börja med för framtidens bostadsbyggande, säger Hans Green, VD Bergs Hyreshus AB.

I det SABO kombohus BAS som står förebildi processen finns 8 lägenheter, fördelade på 4 stycken 2 RoK och 4 stycken 3 RoK. Standarden är hög med kakel och klinker i badrum tillsammans med egen tvättmaskin och torktumlare, modernt kök och stora ljusa sovrum.

Therese K Zetterman, kommunalråd Bergs Kommun, 070-303 15 50.
Svarar gärna på frågor om Bergs kommun, kommunens utveckling samt behovet av fler bostäder.

Hans Green, VD Bergs Hyreshus AB, 070-573 52 86.
Svarar gärna på frågor om Bergs Hyreshus AB, byggandet av nya lägenheter och dess process.

Bergs Hyreshus AB är ett kommunalt fastighetsbolag ägt av Bergs kommun. Bolaget äger och förvaltar drygt 700 lägenheter samt kommersiella-, industriella- och kommunala lokaler. Beståndet finns spritt inom hela Bergs kommun, med en koncentration till centralorten Svenstavik. Bolaget har drygt 20 anställda och har sitt säte i Svenstavik.