Matilda Käll Frisk (till vänster i bild) startade Unga Äventyrare. Här är de på besök på Galaxen i Bergsjön, där de fick bekanta sig med djuren.

Unga äventyrare på upptäcktsfärd i Bergsjön

Lite läskigt, men mest spännande. Entusiasmen går inte att ta fel på när elva unga äventyrare från Bergsjön får klappa, mata och veta mer om djuren på stadslantgården Galaxen.

Föreningen Unga äventyrare ordnar spännande utflykter för barn i Bergsjön varannan söndag. De har bland annat klättrat i berg, plockat svamp och besökt Bergsjöbadet och senare i höst ska de sova över i en scoutgård, besöka Universeum och åka skridskor.

– I första hand vill vi utforska Bergsjön och ge barnen en möjlighet att ha roligt, vara ute och lära känna sitt område, men också resten av Göteborg förstås, säger Matilda Käll Frisk, som har dragit igång verksamheten.

"Finns så mycket spännande att upptäcka"
Det var när hon arbetade som lärare i Bergsjön som Matilda upptäckte att många av barnen inte hade något att skriva i sina ”helgdagböcker” på måndagarna. Av flera olika anledningar kom de helt enkelt inte ut och hittade på saker och föräldrar berättade att de hade svårt att hitta aktiviteter och bad Matilda om tips. Tillsammans med sin sambo David Näsvall startade hon då den ideella föreningen Unga Äventyrare.

– Vi vill ge barnen tillgänglighet till naturen, föreningslivet och annat spännande. Det finns så mycket spännande att upptäcka, och vi hoppas kunna väcka ett intresse och vara en dörröppnare till något nytt, säger Matilda.

I dag är det besök på stadslantgården Galaxen som gäller. Galaxens Rebecka Lundgren visar runt och berättar om korna, hästarna, lammen och de andra djuren på gården.

– Varför tror ni jag ger kaninerna grenar av äppelträd att äta? Jo, det är för att kaninernas tänder aldrig slutar växa och de behöver något hårt att slipa ner sina tänder på, berättar Rebecka när vi stannar till hos kaninerna.

Gillade att klättra i berg
Mest spännande är nog hönorna som tillsammans med tuppen går runt och pickar på gården. Nu gäller det sitta alldeles stilla med lite sädeskorn i handen, då kanske fåglarna våga sig fram.

– Det här är jätteroligt och spännande att få mata djuren, säger åttaåringarna Jennifer och Eid, som båda går i årskurs 2 i Bergsjöskolan.

Båda gillar besöket på Galaxen, men berättar också om en annan utflykt då de fick klättra i berg och besöka grottor. Det var kul.

– Annars sitter jag oftast hemma och spelar dator. Jag tycker jättemycket om att vara med i Unga äventyrare, säger Eid.

Har fått stipendium
I våras fick Matilda Käll Frisk Erikshjälpens stipendium på 5000 kronor för sitt arbete med Unga äventyrare och precis i dagarna har föreningen tilldelats 20 000 kronor i ett stipendium från Idéer för livet. I dagsläget kan de erbjuda ett trettiotal barn att vara med, men Matilda önskar att verksamheten kunde växa. Då behövs fler ledare, men också mer pengar. I dag drivs föreningen helt ideellt, men de har sökt och hoppas få föreningsstöd.

– Alla vuxna är välkomna som ledare och det är ett plus om man kan fler språk än svenska. Vi är också intresserade av samarbete med organisationer och föreningar i Bergsjön. Det är bara att höra av sig, säger Matilda Käll Frisk.

Kontakta föreningen Unga äventyrare om du vill veta mer eller bidra med pengar: ungaaventyrare@gmail.com eller 076-853 39 38.