Projektet, där 700 hyresrätter och bostadsrätter byggs mellan Komettorget och Rymdtorget, heter Solgatan.

Fler bostäder för ett tryggare Bergsjön

Östra Bergsjön är det bostadsområde som har allra lägst inkomstnivåer i hela Göteborg, med en medelinkomst på 13 000 kr/mån. Låg tillit till andra människor, lågt valdeltagande, otrygghet och kriminalitet är problem som samhället brottas med. En kraftsamling på att bygga 700 bostäder vid hållplatser, torg och gångstråk kommer öka tryggheten och trivseln i hela stadsdelen.

– Bergsjön framställs ofta i media som en stadsdel med problem. Och det stämmer att det finns stora utmaningar. Men det är en alltför ensidig bild. Bergsjön är också en stadsdel med gemenskap, glädje och innovationskraft. Här finns naturen runt knuten, och luften är frisk att andas. Bergsjön är en stadsdel med potential och möjligheter. Därför är det fint att även det privata näringslivet vill satsa på Bergsjön, säger Emmali Jansson (MP), ordförande i byggnadsnämnden.

"Vi tror på Bergsjön"
Det är i ett samarbete mellan fastighetsägare i stadsdelen, Bergsjön 2021, som det ska byggas 700 bostäder mellan Komettorget och Rymdtorget. Det innebär ett helt nytt stråk som kommer att öka tryggheten och trivseln i hela stadsdelen. Fler boende nära hållplatser och gångvägar innebär både fler som är utomhus och fler som kan se ut från sina lägenheter. Det ökar tryggheten i området och gör att många fler trivs.

– Genom våra satsningar vill vi göra det möjligt för fler människor att trivas och leva sina liv i Bergsjön. Tanken är att öka attraktiviteten i området och att de kommande gatorna mellan Komettorget och Rymdtorget blir en viktig pusselbit som gör att människor väljer att bo kvar i, och att flytta till, Bergsjön. Vi vill öka tryggheten och ta ett gemensamt ansvar för utveckling över lång tid. Vi tror på Bergsjön, säger Robert Englund, ansvarig bostad Göteborg, Balder och vice ordförande i Bergsjön 2021.

Slås rekord i bostadsbyggande
Medan bostadsbyggandet dippar i större delen av landet sticker Göteborg ut. Här slås fortfarande rekord i bostadsbyggandet och många bostäder som byggs finns i socioekonomiskt utsatta områden. Trots hot om lågkonjunktur fortsätter kraftsamlingen på att stärka hela Göteborg och motverka segregationen. Flera privata och offentliga byggbolag satsar tillsammans på Bergsjön, under paraplyet “Bergsjön 2021”. Projektet “Solgatan” med 700 nya bostäder i både hyresrätt och bostadsrätt utgår från att skapa bättre förutsättningar för Bergsjön.

– Nästan alla bostäder som finns här är hyresrätter byggda under miljonprogrammet. När det blir fler olika typer av bostäder kan det bli en större stabilitet i området. Fler kan bo kvar, även när familjen behöver en annan bostad. Vi tror att hela stadsdelen kan lyftas av det här projektet säger Per-Henrik Hartmann, VD, Familjebostäder och ordförande Bergsjön 2021

Detaljplanen för området startar torsdag 20 december och siktet är inställt på byggstart till jubileumsåret 2021.

Robert Englund, Emmali Jansson och Per-Henrik Hartmann på Komettorget i Bergsjön.

----------------------------------------

Kontaktuppgifter:
Emmali Jansson (MP), ordförande byggnadsnämnden, emmali.jansson@politiker.goteborg.se 072-549 69 42
Per-Henrik Hartmann, ordförande Bergsjön 2021, per-henrik.hartmann@familjebostader.se, 0706-290029
Pernilla Hallberg, verksamhetsledare, Bergsjön 2021 pernilla.hallberg@bergsjon2021.se 0706-02 02 02