Oskar Axelsson, regionchef på Handelskammaren Mälardalen, tar emot checken på 100 000 kr från bankens VD Cecilia Jeffner.

Brygga mellan skola och näringsliv

Avståndet mellan skola och näringsliv är för långt. Det ska Örebro läns arbetsgivare ändra på – tillsammans med Handelskammaren Mälardalen. Bergslagens Sparbanks ägarstiftelse bidrar till projektet med 100 000 kronor.

Handelskammaren Mälardalen är en medlemsägd, oberoende näringslivsorganisation som arbetar för att utveckla den regionala tillväxten, bland annat inom kompetensförsörjning. Här är arbetsmarknadskunskap en prioriterad fråga.

– Lite förenklat kan man säga att många företag i Örebro län har svårt att hitta rätt kompetens, och att ungdomar ofta har dålig koll på arbetsmarknaden. Därför åker vi runt i länet och träffar elever mellan 13 och 19 år, berättar Oskar Axelsson, regionchef på Handelskammaren Mälardalen.

Tre heltidsanställda kommunikatörer möter runt 7 000 elever varje år. Det är med andra ord ett stort projekt som kräver mycket resurser. Bergslagens Sparbanks ägarstiftelse är en av flera partners som bidrar ekonomiskt.

– Eleverna får veta var jobben finns, vilka egenskaper som är viktiga för olika branscher och yrken, hur de ska tänka när de väljer till gymnasiet eller högskolan och hur de söker jobb. Kommunikatörerna gör ett fantastiskt jobb, säger Oskar Axelsson.

Anpassning och dialog – ett framgångsrecept

Det rör sig inte om några vanliga föreläsningar, mer möten i dialogform. Allt baseras på färsk information från arbetsgivare och anpassas till ålder, utbildning och lokal arbetsmarknad.

– Det är skillnad på elever i sjuan och trean, om de går en praktisk eller teoretisk utbildning, om de bor i Örebro eller på en mindre ort, och så vidare. Innan vi möter elever som går elektrikerprogrammet försöker vi få information från elbranschen genom företag och statistik, för att ta ett exempel, säger Oskar Axelsson.

Utvärderingar visar att anpassning och dialog är ett framgångsrecept. Fler elever ser en koppling mellan skola och arbetsliv, och på sikt leder det till en bättre kompetensförsörjning.

– Vi uppmuntrar eleverna till engagemang och frågor, och det händer att det är kö till studie- och yrkesvägledaren efter vårt möte. Och när vi får höra från en elev att ”nu ser jag kopplingen och vill ut i arbetslivet!”, då jublar ju vi förstås, avslutar Oskar Axelsson.