Joakim Kristoffersson, Lundsbergs Golfklubbs ordförande, tar emot check från Berry Andersson, kontorschef på bankens kontor i Storfors och Nora.

Golf för alla på Lundsbergs GK

Under de senaste åren har Lundsbergs Golfklubb gjort flera insatser för att skapa en golfbana för alla typer av spelare. För att göra banan ännu mer attraktiv för exempelvis juniorersatsar klubben nu på att anlägga nya tees. Bidraget till satsningen kommer från Bergslagens Sparbanks ägarstiftelse.

–Framförallt handlar det om att göra golfen mer tillgänglig för alla. Det ska vara roligt att spela även om man är nybörjare eller inte slår så långt, berättar Joakim Kristoffersson som är ordföranden på Lundsbergs Golfklubb.

Lundsbergs Golfklubb grundades 1993 och har cirka 300 medlemmar i dagsläget. Sedan start har banans nio hål utvecklats löpande, bland annat genom att korta ner den ursprungliga banlängden och ersätta färgade tees med siffertees.

–Vi vill fortsätta modernisera och förbättra golfupplevelsen för alla. Med våra nya tees kan spel över 18 hål variera mellan cirka 4000 till 6000 meter beroende på vilken utslagsplats man väljer, säger Joakim Kristoffersson.

De nya utslagsplatserna beräknas stå klara om cirka fem år. I arbetet ingår bland annat grävning, rördragning och dränering. Samtidigt behålls banans längre tees för de som är sugna på en rejäl utmaning. Totalt sett innebär det fyra olika utslagsplatser per hål.

–På det här sättet skapar vi en bana som passar fler och underlättar övergången för nya spelare. Många som börjar med golf fortsätter hela livet, det vill vi skapa förutsättningar för på Lundsbergs Golfklubb, säger Joakim Kristoffersson.

Bidraget från Bergslagens Sparbanks ägarstiftelse var avgörande för att kunna genomföra satsningen. Eftersom klubben redan var kunder hos Bergslagens Sparbank gick det smidigt att få information och ansöka om bidraget.