Ölsjöbadet laddar för lek

Ölsjöbadet laddar för lek

Bada eller leka? Här kan du göra både och! Nu får Ölsjöbadet i Ramsberg ny utrustning till lekparken. Bidrag från Bergslagens Sparbanks ägarstiftelse gör inköpet möjligt.

Ramsberg – en bygd i Bergslagen är en ideell och obunden förening som verkar för utveckling av Ramsbergsbygden. I arbetet ingår bland annat att driva Ölsjöbadet, en kommunalägd badplats med vacker natur vid en fin, liten insjö

– Ölsjöbadet är en populär plats med brygga, hopptorn, camping, kiosk och en stor sandstrand. Jag skulle säga att det är det finaste badet i kommunen, säger Britt-Marie Olsson, kassör i Ramsberg – en bygd i Bergslagen.

Gunghäst och rutschkana har gjort sitt

Till badet kommer barnfamiljer från närområdet, turister och campare. Men för leksugna besökare har utbudet varit torftigt – både gunghästen och rutschkanan är utdömda sen en tid tillbaka. Därför har tre familjer, tillsammans med Britt-Marie Olsson, sökt och fått bidrag från Bergslagens Sparbanks ägarstiftelse för inköp av ny lekutrustning.

– Det känns jättebra och vi är förstås enormt tacksamma. Exakt vad bidraget kommer att användas till är inte klart, men på önskelistan står en karusell, en klätterställning och en gungbräda. Ambitionen är att lekplatsen ska erbjuda något för alla. Att den ser trevlig och fräsch ut är också viktigt, säger Britt-Marie Olsson.

Men säkerhetskraven är höga och först måste allt godkännas. Utrustningen ska ha rätt mått, den ska förankras på rätt sätt med mera. Alla ska kunna leka tryggt.

– Förhoppningen är att allt ska vara på plats när badsäsongen drar igång. I år hoppas vi kunna locka ännu fler – badgäster förstås, men även besökare som kommer bara för att umgås eller leka, säger Britt-Marie Olsson.