Nyckelby bygdegård håller bygden levande

Pressmeddelande   •   Jul 18, 2018 07:00 CEST

Nyckelby bygdegårdsförening har samlat folk från bygden och omkringliggande orter i över 100 år. Tack vare bidrag från bankens ägare, Sparbanksstiftelsen Bergslagen, kan de nu renovera den stora samlingssalen i bygdegården, där allt från allsångskvällar, julgransplundring och buggkurser äger rum. Parketten har inte slipats sedan 1980-talet, men nu är det äntligen dags.

– Det här är en plats för alla, säger Caroline Kleber, ordförande i Nyckelby bygdegårdsförening. Vi har besökare från Arboga, Fellingsbro, Frövi och Lindesberg, bland annat.

Caroline har ärvt sitt engagemang i Nyckelby från sin pappa och farbror. Hennes farbror föddes 1913 och redan när han var liten plundrade han julgran i bygdegården.

– Julgransplundringen är en omtalad och uppskattad aktivitet, säger Caroline. Med hjälp av de 20 000 kronor som vi får från Stiftelsen kan vi fortsätta vara en mötesplats att längta till för alla som bor här, både gamla och unga.

Nyckelby bygdegård är ofta uthyrt, här arrangeras både dop, bröllopsfester och födelsedagskalas. Kyrkan har också gudstjänst i lokalen en gång om året, på nyårsdagen.

– Vi är en aktiv förening och vi håller liv i bygden, säger Caroline. Tack Bergslagens Sparbank och alla era kunder för att ni hjälper oss med det!

Här kan du läsa om fler bidrag

Kommentarer (0)

Kommentera