Ekologiska påsksnapsar - hyllade moderna smaker sprugna ur traditionen

Pressmeddelande  •  2011-04-06 18:01 CEST

På skånska Snälleröds används hantverksmässiga och traditionella metoder när man skapar sin snaps. Ingredienserna är rakt igenom ekologiska för den ursprungliga, rena smakens skull och inga färdiga aromer används.
- Vi slår vakt om det svenska dryckesarvet genom att erbjuda snaps som smakar som den gjorde förr i tiden. Kvalitetét och tradition står i fokus, säger Eric Berntson på Snälleröds.

Snälleröds Ekologiska Snapsar erbjuds i en snygg designförpackning om 5 X 5 cl. Priset är 119 kr och Systembolagets artikelnummer är 184.

De fem smakerna som ideligen hyllas i pressen bär alla namn som för tanken tillbaka till en svunnen brännvinstid;
Mäskdrängens Akvavit, Jungfruns Brännvin, Bokhållarens Akvavit, Brännmästarens Akvavit och sist men inte minst Herr Berntsons Besk.

Fakta om Snälleröds Ångbränneri
Snälleröds Ångbränneri etablerades redan år 1901 och drivs idag av Eric Berntson. I sann ekologisk anda verkar Snälleröds för att bevara och förädla svenska dryckestraditioner.
Snälleröds har en ekologisk certifiering vilket innebär att alla råvaror som används i snapsarna är ekologiskt odlade och produktionen sker enligt gamla beprövade metoder.

Snälleröds Ekologiska Snapsar 5 X 5 cl smakbeskrivningar:

Mäskdrängens Akvavit
En klar och ren akvavit. Mäskdrängens Akvavit har en tydlig kummin och fänkålsdoft samt inslag av citrus och lakrits. Smaken ger en äkta akvavitkänsla, precis så som akvavit smakade förr i tiden.

Herr Berntsons Besk
Ett malörtsbrännvin med mjuk och elegant malörtsbeska och en trevlig avrundande sötma. Snälleröds använder Malört från skånska Norrviddinge. Har du avvisat Besken tidigare bör du ge Herr Berntson en andra chans då denna står för framtidens moderna besk, den är riktigt god helt enkelt.

Bokhållarens Akvavit
Fyllig, modern och torr akvavit som den gamle bokhållaren föredrar. Läckert ljusgrön i färgen med anis, kummin och fänkål i botten samt friska apelsintoner. En aromatisk akvavit som aperitif eller digestiv (före respektive efter maten) ligger också i tiden.

Jungfruns Brännvin
Ett varmt och örtigt brännvin, med tydlig citruston. Ofta en favorit bland mindre bevandrade snapsdrickare. Jungfrun är kryddad med klassiska akvavitkryddor med tillägg av koriander och citron. Allt är väl avrundat och kryddorna pekoreras under en längre tid.

Brännmästarens Akvavit
En ljuvlig snaps som Brännmästaren själv älskar. Tradtionen i smaken är tydlig. Kryddorna består av anis och fänkål med en bas av kummin. Brännmästarens Akvavit är välbalanserad och lagrad och avnjutes med fördel till silltallriken.

Om Snälleröds

Snälleröd i Skåne är en by med gedigna brännvinstraditioner. År 1901 stod Snälleröds Ångbränneri färdigt att tas i drift. Bönder i trakten kring Snälleröd säteri hade låtit bygga det för att få avkastning för potatis och spannmål.
Bränneriet var i drift under sjuttio år och doften av drank låg tät varje kampanj fram till den sista, 1971, då man fick ge upp kampen till stordriftens fördel. Tjugo år framåt i tiden, 1991, fick traditionerna nytt liv genom familjen Berntson. Familjen bor sedan 1962 på Snälleröds Säteri. Idag är Snälleröds Ångbränneri AB ett självständigt produktionsbolag ägt av Eric Berntson.

För mer information och varuprover kontakta:
David Ask Marknadschef Berntson Brands AB
Email: david.ask@berntsonbrand.se
Tele: +46703 42 43 42

Eric Berntson Förvaltare Snälleröds Ångbränneri.
Email: eric.berntson@snallerods.se
Tele: +46705 95 54 49