Ekologiska svenska snapsar till midsommar!

Pressmeddelande  •  2012-06-15 15:42 CEST

Snälleröds Ångbränneri etablerades redan år 1901 och drivs idag av Eric Berntson. I sann ekologisk anda verkar Snälleröds för att bevara och förädla svenska dryckestraditioner. Snälleröds har en ekologisk certifiering vilket innebär att alla råvaror som används i snapsarna är ekologiskt odlade och produktionen sker enligt gamla beprövade metoder.

-Vår filosofi är att vi ska skapa ursprungliga och traditionella produkter. Vi vill göra ett gott hantverk från grunden och på bästa sätt ta tillvara på vår kultur. Vi har i hundratalsår här i Sverige gjort kryddat brännvin och vi vill ta tillvara den kunskapen. Snälleröds hänger inte på tillfälliga trender utan satsar på bra basvaror och varsam utveckling av våra kvalitativa snapsar, förklarar grundaren Eric Berntson.

- När vi ska ta fram en ny produkt så börjar vi med att jag och vår brännmästare Leif Nerhammar sätter oss ned vid köksbordet här på Snälleröds. Jag bollar idéer med Leif, han säger vad vi kan göra rent praktiskt och inte.  Sen gör vi tester av idén. Leif gör testprodukterna sen testar vi dem ihop här på gårdens provrum. Det är ett gammalt kök på gården.

- Att njuta av våra snapsar är det enklaste och godaste sättet att vara ekologisk i sommar, säger Eric Berntson.

Alla råvaror som används i snapsarna är ekologiskt odlade och produktionen sker enligt gamla beprövade metoder. Snälleröds fempack finns på Systembolaget och kostar 124 kr.

Snälleröds Ekologiska Snapsar 5 X 5 cl smakbeskrivningar:

Mäskdrängens Akvavit En klar och ren akvavit. Mäskdrängens Akvavit har en tydlig kummin och fänkålsdoft samt inslag av citrus och lakrits. Smaken ger en äkta akvavitkänsla, precis så som akvavit smakade förr i tiden.

Herr Berntsons Besk Ett malörtsbrännvin med mjuk och elegant malörtsbeska och en trevlig avrundande sötma. Snälleröds använder Malört från skånska Norrviddinge. Har du avvisat Besken tidigare bör du ge Herr Berntson en andra chans då denna står för framtidens moderna besk.

Bokhållarens Akvavit Fyllig, modern och torr akvavit som den gamle bokhållaren föredrar. Läckert ljusgrön i färgen med anis, kummin och fänkål i botten samt friska apelsintoner. En aromatisk akvavit som aperitif eller digestiv (före respektive efter maten) ligger också i tiden.

Jungfruns Brännvin Ett varmt och örtigt brännvin, med tydlig citruston. Ofta en favorit bland mindre bevandrade snapsdrickare. Jungfrun är kryddad med klassiska akvavitkryddor med tillägg av koriander och citron. Allt är väl avrundat och kryddorna pekoreras under en längre tid.

Brännmästarens Akvavit En ljuvlig snaps som Brännmästaren själv älskar. Traditionen i smaken är tydlig. Kryddorna består av anis och fänkål med en bas av kummin. Brännmästarens Akvavit är välbalanserad och lagrad och avnjutes med fördel till silltallriken.

Om Snälleröds Snälleröd i Skåne är en by med gedigna brännvinstraditioner. År 1901 stod Snälleröds Ångbränneri färdigt att tas i drift. Bönder i trakten kring Snälleröd säteri hade låtit bygga det för att få avkastning för potatis och spannmål. Bränneriet var i drift under sjuttio år och doften av drank låg tät varje kampanj fram till den sista, 1971, då man fick ge upp kampen till stordriftens fördel. Tjugo år framåt i tiden, 1991, fick traditionerna nytt liv genom familjen Berntson. Familjen bor sedan 1962 på Snälleröds Säteri. Idag är Snälleröds Ångbränneri AB ett självständigt produktionsbolag ägt av Eric Berntson.

För mer information och varuprover kontakta: David Hornberg Produktchef, Berntson Brands AB
Email: david.hornberg@berntsonbrands.se
Tfn: +46725 - 21 29 14

Eric Berntson Förvaltare Snälleröds Ångbränneri.
Email: eric.berntson@snallerods.se
Tfn: +46705 95 54 49

Snälleröds är ett litet familjeägt ekologiskt bränneri i Skåne. Vi tillverkar traditionella ekologiska svenska snapsar av högsta kvalité.

Kommentarer (0)

You haven't completed the steps for your Hosted Newsroom